Het is World Suïcide Prevention Day: 113 lanceert publiekscampagne  

De publiekscampagne, 1K Z1E J3, moet praten over zelfdoding onder de aandacht te brengen als mogelijk hulpmiddel om het te voorkomen.

Het is World Suïcide Prevention Day: 113 lanceert publiekscampagne  
KesselsKramer

Vandaag is het World Suicide Prevention Day: een dag die volgens de organisatie 113 helaas van levensbelang is, omdat er nog altijd iedere dag vijf mensen in Nederland overlijden aan zelfdoding. De reden voor 113 om een publiekscampagne te lanceren om praten over zelfdoding onder de aandacht te brengen als mogelijk hulpmiddel om zelfdoding te voorkomen. De campagne is ontwikkeld door KesselsKramer.

Advertentie
advertisement

Risicogroepen

De organisatie stelt dat zelfdoding de grootste doodsoorzaak onder jongeren is, terwijl ook mannen van middelbare leeftijd zich in een risicogroep bevinden. Zij zouden minder snel hulp zoeken en pogingen tot zelfdoding zouden ook bij hen vaker dodelijk zijn. 113 zegt dat, ondanks de urgentie, veel mensen het lastig vinden om een gesprek over zelfdoding te beginnen: ‘terwijl praten over zelfdoding het soms juist kan voorkomen’. 

1K Z1E J3 

113 legt uit dat mensen die denken aan zelfdoding, zich vaak eenzaam en onbegrepen voelen. ‘Daarover praten kan écht helpen omdat het gevoelens van isolement verkleint. De campagne moet mensen uit de omgeving van mensen in nood dichterbij brengen.’ 1K Z1E J3 kan dan ook het antwoord zijn op een noodkreet, zelfs als die nog niet geroepen is.

Met de campagne wil 113 heel Nederland de handvatten te geven om dat gesprek te beginnen over zelfdoding, om zo meer levens te redden. ‘Hoe meer mensen ‘1K Z1E J3’ uitdragen, hoe meer mensen gezien worden, hoe meer gesprekken er gevoerd worden, en hoe minder mensen er uiteindelijk radeloos en eenzaam sterven door zelfdoding.’ 

Face-filter om gesprek voeren

Het totaalpakket van de social media-campagne is volgens KesselsKramer een geïntegreerde aanpak die het gesprek over zelfdoding kan aanmoedigen. Ook kunnen gesprekken gestimuleerd worden op landelijk niveau alsook in de eigen omgeving via het ontwikkelde face-filter op Instagram.

Campagne-uitingen

Gebruikers van het filter kunnen laten zien dat zij niet aarzelen om een gesprek over zelfdoding te beginnen. Djoeke Bakker, communicatieadviseur bij 113, hoopt dat het facefilter een sneeuwbaleffect triggert, omdat de gebruiker anderen oproept zich ook aan te sluiten bij de beweging en de boodschap weer uit te dragen aan hun omgeving. ‘We moeten juist actief het gesprek voeren; ‘ik zie je, en ga het gesprek aan’, dat is de boodschap.’

Het filter is vanaf nu beschikbaar op Instagram. De campagne-uitingen verwijzen met links en QR codes door naar de ikzieje-website. Hierop staan tips voor het gesprek en een online training over suïcidepreventie op een rij.

Lees ook: 'Voor creatieve hub Capital C is er altijd een reden'

Credits 

Bureau: KesselsKramer 

Opdrachtgever: 113

Regie: Karim Jobe 

Fotografie: Coco Olakunle

Animatie: PlusOne Amsterdam

Sound: Recsound 

Website: KesselsKramer Digital 

Reacties:

Bugmenot Not
Alles social. Dus oppervlakkig. Zonde!
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie