Krachtige branded content campagne MONO weet lezers te raken

Om MONO rijden te stimuleren, klopte het Ministerie van Algemene Zaken bij DPG Media aan voor een impactvolle campagne.

Afleiding door gebruik van de mobiele telefoon in het verkeer is een toenemend probleem. Het gebruik van social media speelt hierin een grote rol. Onderzoek wijst uit dat het ‘normaal/geaccepteerd’ gevonden wordt om je smartphone te gebruiken terwijl je deelneemt aan het verkeer en dat terwijl het aantal doden en gewonden bij verkeersongevallen blijft stijgen. Om dat gedrag te veranderen klopte het Ministerie van Algemene Zaken bij DPG Media aan met de vraag om hier een impactvolle campagne voor te ontwikkelen.

Gebruik smartphone tijdens verkeersdeelname

Vanuit de briefing was de volgende informatie bekend: 

  • men ervaart de pakkans voor het gebruik van de smartphone tijdens verkeersdeelname als uiterst klein
  • Nederlanders weten veelal niet hoeveel (dodelijke) verkeersslachtoffers er jaarlijks vallen, en wat de emotionele gevolgen daarvan zijn. 

De meeste berichten, vooral social media berichten, zijn totaal niet urgent en vaak futiel van aard. Dat gegeven afgezet tegen de ‘kosten’ ervan (in het meest ‘gunstige’ geval een flinke geldboete, in het slechtste geval een enorme hoeveelheid leed) wil DPG Media de doelgroep confronteren met de vraag: “Is dat het waard?”

Materiële en emotionele aanpak

Dat het gebruik van een mobiele telefoon in het verkeer gevolgen kan hebben, die het zeker niet waard zijn, is met een gefaseerde aanpak duidelijk gemaakt. 

  • Een fase die ‘materieel’ georiënteerd is: 

Middels artikelen op ‘indebuurt.nl’ zijn inwoners van de 10 belangrijkste steden gewaarschuwd voor intensievere controles bij hen in de buurt. In de veronderstelling dat de pakkans-perceptie vooral toeneemt wanneer het lokaal relevant gemaakt wordt. 

  • Een fase die ‘emotioneel’ georiënteerd is: 

In een krachtig vormgegeven longread is de impact van het gedrag omschreven vanuit het oogpunt van een slachtoffer en een dader, met duiding vanuit een gedragspsycholoog. Deze longread is geplaatst op AD en vanuit diverse nieuwssites aangejaagd. Om de content in deze fase extra indringend te maken, is gekozen voor een opmaak waarbij men via de ogen van zowel slachtoffer als dader, het gevoel heeft een inkijkje in de ziel te krijgen. 

Benieuwd naar de resultaten? Lees verder op dpggrow.nl.