Museumnacht Amsterdam lanceert eerste filmcampagne ooit

N8, de organisatie achter de Museumnacht, en HALAL maakten de campagne, die inspeelt op het diversiteitsthema.

Still uit commercial van Caroline Koning voor Museumnacht Amsterdam

Tijdens het jaarlijkse evenement openen meer dan 50 Amsterdamse musea, variërend van het Rijksmuseum tot minder bekende namen als het Outsider Art Museum, tot ’s avonds laat hun deuren. Museumnacht Amsterdam is de oudste, best bezochte en steevast uitverkochte Museumnacht ter wereld.

Voorafgaand aan de 19e editie laat N8, de organisatie achter het evenement, met een online film en een outdoorcampagne naar eigen zeggen ‘haar creativiteit en inclusieve DNA zien’.

De eerste film voor N8 ooit

De sferische film, geschoten op verschillende locaties van de Museumnacht, vertelt een gestileerd verhaal. Met een cast van jonge Amsterdammers neemt het je mee in de kunst van het kijken. Het concept werd ontwikkeld door regisseur Caroline Koning. Het creatieve proces was een nauwe samenwerking tussen N8 en productiemaatschappij HALAL.

Waarom een campagne als het evenement steevast uitverkocht is?

Jordy den Haan, Community Manager N8, legt uit: ‘In de aanloop naar deze editie groeide de wens om meer nadruk te leggen op ons creatieve DNA en onze eigen visuele identiteit. We wilden een “inclusief” verhaal vertellen dat openstaat voor individuele interpretatie en dat een bepaald gevoel overbrengt. Door samen te werken met verhalenvertellers als HALAL, een regisseur als Caroline en een fotograaf als Elza, konden we een campagne maken die het juiste gevoel en de juiste sfeer overbrengt. Zij voelen onze doelgroep aan en herkennen zichzelf erin.'

Creatie: HALAL en N8
Still uit commercial van Caroline Koning voor Museumnacht Amsterdam

Den Haan vervolgt: ‘Zoals de film ruimte biedt voor eigen interpretatie, geeft de Museumnacht ruimte voor ontdekking. Ons doel is om te laten zien dat er niet één manier is om kunst te bekijken en ervaren.’

De kunst van het kijken

Caroline Koning, regisseur HALAL, vult aan: ‘Het idee achter de kunst van het kijken is ontstaan vanuit de diverse locaties – die vormden de basis van het concept voor de film. Door ons te richten op een jonge blik op kunst, willen we mensen inspireren om anders te leren kijken. Om je te verliezen in het kijken en wat dat kijken met je doet. We willen een uitnodigende, inclusieve geest laten zien. Hiermee laten we de diversiteit van de Museumnacht zien, zowel in musea als in de deelnemers.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie