Premium

Nederlandse Loterij vertelt verhaal over veteraan die nu para-atleet is

Edwin de Wolf verloor zijn been, maar is nu para-wielrenner op topniveau. Nederlandse Loterij deelt zijn verhaal.

De Nederlandse Loterij lanceert vandaag een campagne over veteraan Edwin de Wolf. Hij verloor tijdens een missie zijn linkerbeen, maar liet zich niet uit het veld slaan. Nu is hij para-wielrenner op topniveau. De video, gemaakt door TBWA\Neboko, is het eerste verhaal uit een serie waarin mensen hun hoogte- en dieptepunten delen.

Jaarlijks investeert Nederlandse Loterij (de organisatie achter Staatsloterij, Lotto, Eurojackpot, Miljoenenspel, Lucky Day, Krasloten en Toto) in sport en goede doelen. Daar is het vfonds één van. Door de opbrengst van Nederlandse Loterij kan het fonds investeren in veteranenzorg. De video over Edwin moet dat levendig in beeld brengen, om zo nieuwe loterijspelers aan te trekken.

Landmijn

De commercial begint met een foto van een militair die kermend van de pijn op de grond ligt. ‘Dit is Edwin de Wolf’, zegt een zware mannenstem. ‘In 1994 stapte hij op een landmijn. Zijn leven werd in een keer weggeblazen.’

Het beeld wordt zwart en na een korte pauze ziet de kijker een overwinningsfoto van De Wolf. Hij wint brons op de Invictus Games, een paralympisch sportevenement voor veteranen. Het spotje sluit positief af met Edwin op zijn racefiets, en op de achtergrond klinkt dramatische muziek. ‘Spelers bedankt. Nederlandse Loterij, waar heel Nederland wint.’

Simpele productie

Opvallend is dat de campagne qua productie simpel is. Het filmpje bestaat uit twee foto’s en alleen het eind bevat bewegend beeld. Deze keuze is niet gemaakt om kosten te besparen maar om het verhaal zo simpel mogelijk te vertellen, laat Darre van Dijk, CCO bij TBWA\Neboko, weten. 'Het idee is gebaseerd op twee foto’s: het diepte- en hoogtepunt in Edwins leven. Het contrast werkt heel goed. Je leeft eerst mee met wat er met hem is gebeurd en we eindigen met een inspirerende boodschap.'

Aan het eind van deze week lanceert Nederlandse Loterij een mini-documentaire over De Wolf. Ook gaat het merk meer personen een podium geven om hun verhaal te vertellen. Het is nog onduidelijk wanneer de nieuwe afleveringen komen. 

High five

Al vanaf de introductie van de Nederlandse Loterij (de overkoepelende merknaam die tot stand is gekomen na een fusie tussen Nederlandse Staatsloterij en De Lotto in 2016) wil het merk zich inzetten voor sport en goede doelen. Met de onderstaande commercial, gemaakt door Havas Lemz, presenteerde de loterij zijn strategie voor het eerst aan het grote publiek. 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie