De JongeHonden Kwispelcolumn: ‘Advertising-series Netflix zijn als een Dorito’s-sandwich’

‘Als de video als gesponsorde Instagram-post voorbij was gekomen, was ik er zo doorheen gescrold.’

Advertising series
Netflix

Tekst: Emil Cholich en Celia Mortlock

De JongeHonden Kwispelcolumn is een samenwerking tussen JongeHonden en Adformatie. (Meer info: zie onderaan.) Deze week: de winnaars van de afgelopen JongeHonden pitch: Emil Cholich en Celia Mortlock. Over de advertising-series van Netflix.

Netflix’s nieuwste campagne kwam deze maand naar boven in mijn hyper-drukke Instagram-feed. Dit met dank aan mijn favoriete, adembenemende, geweldige hairstylist – jvn. Voor de minder ingewijden onder ons: jvn = Jonathan van Ness. De haar- en skin-goeroe van de Netflix-serie ‘Queer Eye’s’. Ik kan hier dieper in detail treden over insider quotes zoals ‘Henny!’ en je overtuigen over ‘hoe zelfvertrouwen het meest sexy accessoire is wat je kan dragen’… maar ik zou zeggen: pak een doos tissues en kijk naar de show.

Advertentie
advertisement

Meanwhile, inside your Netflix…

Deze Netflix-campagne is een contentserie die het ‘achter de schermen-verhaal’ vertelt van Netflix-land. Je ziet jouw favoriete Netflix-karakters van uiteenlopende series kletsen in een soort absurde vliegveldlounge, terwijl ze zogenaamd op hun volgende scene wachten. Kijk hieronder maar.

Queer Eye | For The Straight Horse ft. Jonathan Van Ness & Karamo Brown | Netflix

Waarom werkt het? Het begint met drie verschrikkelijk sterke openingsseconden. In deze razendsnelle, skippable social world die ik beheer onder mijn duim, moet je als merk sterk beginnen. Deze campagne raakt direct de goede snaar. We zien een intrigerende titel-slide die gelijk de campagne uitlegt. Daarbij lijkt het of Netflix direct tegen jou als individuele kijker praat - ‘Meanwhile, inside your Netflix…’

Bij seconde drie zien we een man in een driedelig kostuum die met twee drumstokken hard op een grote drum slaat. Hij speelt de inmiddels welbekende Netflix-jingle; die je hoort aan de start van elke Netflix-topper. Na wat meer onderzoek zie ik dat elke video uit de contentserie op die manier begint en na verschillende keren te hebben gekeken vind ik het nog steeds grappig. Het laat je direct zien dat je deze keer niet de doorsnee commerciële retailercommercial geserveerd krijgt, maar iets met een stuk meer humor. En dat allemaal in drie seconden… indrukwekkend!

Slim

Waarom bereikt het mij als millennial? De reden dat ik de ad zag is omdat jvn hem organisch op zijn instagram heeft gepost. En ik hou van jvn. Als de video als gesponsorde post in mijn Instagram feed voorbij was gekomen, was ik er waarschijnlijk zo doorheen gescrold.

Het concept is een heel sterk filmidee! Verdeeld over meerdere miniafleveringen. Het verkoopt Netflix als platform. Omdat de campagneserie gebruik maakt van meerdere video’s met meerdere karakters raakt het alle kanten van het platform. Maar wat het vooral doet: ik wil meer Netflix kijken! De karakters zijn niet zomaar bij elkaar gegooid. Als er iets is waar Netflix-data goed in is, dan is het voorspellen wat je leuk vindt. Het maakt slim gebruik van karakters van series die potentieel overlappende doelgroepen hebben.

Met Netflix haar adviesdata daarachter, zien we hier hele slimme karakterkoppels. Door bijvoorbeeld meerdere karakters van mijn show (Queer’s Eye’s) te koppelen aan ‘BoJack Horseman’ ben ik nu benieuwd na die serie. En wellicht worden de kijkers van BoJack Horseman (die nog een tijdje moet wachten op een nieuw seizoen) na deze kruisbestuiving net zo warm van mijn ‘jvn’ als ik. Meer series, meer kijkers, meer Netflix. Slim!

Well done

Netflix gebruikt iets waar we van houden: Netflix-characters. En in deze ad-serie dus iets waar we nog meer van houden: Character-crossovers. Dat is natuurlijk niet iets baanbrekends, maar zolang het nog steeds werkt: don’t change it! We houden van jvn. We houden van BoJack Horseman. Gebruik ze in dezelfde advertentie en je hebt een Dorito’s sandwich – een geweldige combinatie. Het is natuurlijk makkelijker om een advertentie te maken voor een product waar mensen al van houden, maar dat maakt het niet direct een makkelijk taak. Well done Netflix!

Nieuw!!! De JongeHonden Kwispelcolumn

De JongeHonden Kwispelcolumn is een samenwerking tussen JongeHonden en Adformatie. Weer een column over millennials? Jazeker, maar dan eentje geschreven door diezelfde tot-op-het-bot-verwende groep twintigers waar zo moeilijk tot door te dringen is. Door zo’n jonge hond met de spanningsboog van een chihuahua en met de merkloyaliteit van een P.C. Hooftstraat-poedel.

Stichting JongeHonden schuift elke maand een jonge creatief naar voren die aan een Nederlandse campagne snuffelt die - als alles goed is gegaan - naadloos aansluit bij zijn of haar millennialistische levensstijl. De hoofdvraag: beginnen onze jonge honden te kwispelen van de nieuwste Nederlandse millennial-campagnes?

Lees hier JongeHonden Kwispelcolumn nummer 1: ‘Zachte dekentjes, kruiken en thermometers voor in je reet. Hallo?!

Reacties: 1

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Ouwerot
Ik kijk tegenwoordig wel eens een reclameblik. Door wie wordt die bagger gemaakt? Ideetjes die in de jaren zeventig al suf waren. Zijn de goede reclamemensen op in nederland?
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie