Onze oplossing voor Primera

Primera speelt in op toenemende vraag naar cartridge- en printproducten

Case Primera
Case Primera

Primera is dé winkel in de buurt voor onder andere tijdschriften, boeken, cadeau- en wenskaarten. Met meer dan 500 winkels beschikt Primera over een landelijke dekking. Omdat veel consumenten vanaf maart 2020 thuiswerken, zien we een toename in de vraag naar cartridge- en printproducten. Daarom wordt de propositie ‘altijd in de buurt’ van Primera in 2020 ondersteund door middel van een structurele cartridge campagne. 

Uitwerking

Inspelen op de vraag van de consument

Samen met Primera, ISM, Goud Uberconnected en KEGA hebben we een omnichannel strategie bedacht om de boodschap middels diverse kanalen op verschillende momenten in de customer journey onder de aandacht te brengen bij de consument. De boodschap is: “Gratis extra’s met je Primera spaarpas of App - Gratis printerpapier t.w.v. 4,99”.

De campagne

We zetten de doelgroep centraal in de SEE, THINK en DO fase. Op die manier kunnen we beter inspelen op de behoefte van de klant, afhankelijk van de fase waarin hij/zij zich bevindt. 

In de SEE-fase hebben we voornamelijk via een (dynamische) regionale videocampagne bekendheid opgebouwd voor de actie onder een brede doelgroep. Deze campagne is ingezet via onder andere Facebook, Instagram, YouTube & Display advertising. We hebben bewust voor een brede doelgroep gekozen om een zo hoog mogelijke contactkans te realiseren. We hebben hierbij voornamelijk ingespeeld op het sentiment rondom thuiswerken. 

Vervolgens hebben we in de THINK-fase de reeds bereikte doelgroep uit de SEE-fase opgevolgd met een kortere (iets meer richting converterende) boodschap. Dit hebben we gedaan om de urgentie van de actie te benadrukken en de potentiële doelgroep warmer te maken voor een aankoop. 

Tenslotte is er een campagne opgezet in de DO-fase, gericht op bestaande Primera spaarders. Deze doelgroep kenmerkt zich over het algemeen door een hoge aankoopintentie. Via Facebook hebben we deze doelgroep o.b.v. custom audiences meerdere malen bereikt om de actie onder de aandacht te brengen en te stimuleren naar de winkel te gaan. 

De online inzet is ondersteund door middel van instore communicatie, een (digitale) folder en diverse nieuwsbrieven. 

Opbouwen van regionale bekendheid

Bovenstaande campagne wordt aangejaagd via onder andere paid kanalen als Facebook, YouTube & Display Advertising. Deze kanalen sluiten naadloos aan bij het opbouwen van regionale bekendheid van de Primera winkels. De targeting bestaat uit demografische data, zoekwoordtargeting en spaarpasdata van de klant. Op die manier kunnen we de verschillende doelgroepen bereiken met verschillende boodschappen. De online video inzet wordt door middel van dynamische videomarketing ingezet met een vermelding van de winkelnaam en het adres binnen een straal van 5 km rondom de winkel. Hierdoor wordt de doelgroep direct geleid naar de dichtstbijzijnde winkel om cartridges te kopen.

Resultaten

Een combinatie van gebruik van data (Primera spaarders), regionale en relevante zichtbaarheid (dynamische video & de folder) én instore communicatie, maakt deze campagne dit jaar tot een succes. Er zijn ruim 1,7 miljoen personen bereikt, wat tot nu toe resulteert in een totale cartridge omzetstijging van 13%. Op winkelniveau kan dit zelfs nog verder oplopen. “Als de inktcartridge op is, is het toch fijn om te weten dat de Primera winkel in de buurt cartridges verkoopt, zodat de klant direct weer kan printen.” 

Een zeer mooie basis om in 2021 voor Primera op voort te borduren.

 

Case Primera
Case Primera Case Primera

Plaats als eerste een reactie