Plus snijdt weer maatschappelijk thema aan in tv-commercial

Plus zegt door het toevoegen van emotie merkvoorkeur te willen creëren en de positionering dieper te willen verankeren.’

Supermarkt Plus snijdt in een zojuist gelanceerde campagne (bureau: J. Walter Thompson Amsterdam), het grote maatschappelijk thema van integratie aan. In de commercial zien we het Syrisch jongetje Ismail, dat in contact komt met de Nederlandse (eet)cultuur. Zijn nieuwe Nederlandse vriendje, Lucas, laat hem kennis maken met onze 'keuken'. Op zijn beurt ontdekt Lucas nieuwe smaken als hij op bezoek is bij de familie van Ismail. De boodschap? 'Mensen met elkaar verbinden.'

Scheiden

Het is niet de eerste keer dat Plus het waagt om een groot maatschappelijk thema aan te snijden. In de laatste kerstcommercial (zie hieronder), ging het bij de supermarkt over 'scheiden'. In die commercial was de hoofdrol weggelegd voor een jong meisje, dat heen en weer pendelt tussen haar gescheiden ouders. Plus zei toen: 'Hiervoor is gekozen vanwege de overtuiging dat "goed eten", ook gaat over "samen eten", ondanks de soms moeilijke omstandigheden. 

Plus - Kerstmis 2017

Plus staat middenin de samenleving

Esmee Blom, communicatiemanager bij Plus, zegt nu in toelichting: ‘Plus staat als supermarkt middenin de samenleving. Heel Nederland komt bij ons over de vloer, dus we weten wat er bij mensen speelt. Onze uitdaging is om de actualiteiten te koppelen aan onze visie.'

Merkvoorkeur creëren

De visie van Plus luidt: ‘Wij geloven in goed eten, voor iedereen, elke dag. En goed eten gaat niet alleen over wat je eet, maar ook met wie je eet. Eten kan mensen verbinden’, aldus Blom. 'Deze gedachtegang is in de campagne vertaald door te laten zien dat eten mensen bij elkaar brengt.'

Volgens Blom borduurt de campagne voort op 'het succes van de emotionele kerstcampagne'. Blom: 'Door het toevoegen van emotie willen wij merkvoorkeur creëren en de positionering dieper verankeren.’

Credits
Bureau: J. Walter Thompson Amsterdam
Creative Partner: Bas Korsten
Creative Lead: Chris Sant, Dieuwer Bulthuis
Business Lead: Budi Gonzalez de Chaves
Strategy Lead: Daan de Raaf
Concept Producer: Charlene Thomas
Screen Producer: Marloes van den Berg, Kirsten van den Berg
Adverteerder: PLUS Supermarkten
Manager Marketing & Communicatie: Bas Snetselaar
Communicatiemanager: Esmee Blom, Cecile van den Heuvel
Productie: Pink Rabbit
Regisseur: Ismael ten Heuvel
Producer: Monique van Beckhoven
Muziek: Amp.Amsterdam i.s.m. Andrew Simple
Creative Director: Diederik van Middelkoop
Producer: Bart van Liemt
Geluid: Studio Alfred Klaassen
Producer: Jacco Lenstra & Hans van de Loo

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
IsLAM
Verbinden? Het is bukken voor een reactionaire ideologie.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
drivemedia
Het is een stap op de goede weg, voor Etno marketing. Ik vraag me alleen af, waarom de Syrische familie op de grond gaat zitten als ze gaan eten? en waarom eet hij wel een gehakt bal en niet het vlees beleg.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Stop intimidatie
Waarom moeten we in Nederland buigen voor buitenlanders die voor het overgrote deel crimineel zijn en geen enkel respect hebben voor onze wetten ? We moeten massaal in opstand komen tegen deze Pro EU landverraders. Stop de criminelen!
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Jack Kryon
Wat een verschrikkelijk reclame!
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
David
Naar aanleiding van deze reclame rijd ik nu drie kilometer verder om boodschappen bij de AH te doen. Dit soort stemmingmakerij hoort bij Groen Links of de SP niet bij de toko waar ik boodschappen doe. Plus heeft elk recht om hun politieke mening over de miljoenen alsielzoeker te spuien net zoals ik het recht heb niet meer bij hen te kopen.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Nederlander
Plus allemaal boycotten. Ging er toch al niet heen voor de boodschappen. Maar als de ah dezelfde soort reclame zou maken ging ik daar niet meer heen.Belachelijke reclame.steeds meer reclame is gericht op moslims valt mij op.is zeker omdat ze meer geld hebben te besteden dan de gemiddelde Nederlander.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Peter
Opvallend in de laatse tv reclame van Plus dat de Nederlandse jongen zijn capuchon af moet, terwijl de islamitische landgenoten gewoon hun hoofddoek in het openbaar mogen dragen. Weer een opvallend voorbeeld van discriminatie van de eigen inwoners ! Dit terwijl onze islamitische landgenoten echt niet winkelen bij Plus, maar bij hun bevriende winkeliers in de wijk. Wil Plus zijn vaste Nederlandse klantenkring kwijt ?
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Dopey
Hoofddoek heeft met religie te maken en een capuchon niet
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
H Holland
Ben ik van de capuchonnen religie.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Dopey
Hoofddoek heeft met religie te maken en een capuchon niet
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Herman
deze reclame is precies wat er al decennia misgaat met de aanhangers van de multiculturele samenleving. Jouw eigen cultuur wordt geminacht en die van de immigrant wordt verheerlijkt. Plus zegt midden in de samenleving te staan maar vergeet iedere nuance. Het is een tragisch slechte reclame voor Plus, voor immigranten en voor nederlanders. Reclamemakers zouden moeten weten dat je niets verkoopt door het alternatief zwart te maken.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Michael
Echt een bizarre campagne. Het dunkt me dat het doel van een reclame is om uiteindelijk meer te verkopen. Wellicht dat de makers “ nieuwe Nederlanders “ zijn en de integratie en Islam discussies hebben gemist( is tenslotte nog maar 15 jaar de meest polariserende discussie in ons land. ) . Het lijkt mij overduidelijk dat wilders stemmers ( zijn maar een Paar miljoen mensen) niet met enthousiasme hier maar kijken. Ik durf er op te wedden dat dit omzetverlies lijdt.

Misschien volgende reclame iets leeks met abortus of euthanasie als onderwerp doen?
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Hollandsechte
Beter verwoorden id niet mogelijk. Dag Plus!
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Ammie
Mooie reclame! Een beeld wat passend is in onze multiculturele samenleving. We kunnen wel wat meer warme "boodschappen" gebruiken, i.p.v. al het haatzaaien. Dus top Plus!
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Thea
Top!!! Wat zijn de andere hier haatzaaiend ongelofelijk
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Nederland
En dit is precies de reden om de plus te boycotten! Wat een slechte reclame. De jumbo is al geboycot, maar bij deze de plus dus ook. Moet niet gekker worden hier, omgekeerde wereld. Denk dat ze ook dit soort reclames met Nederlanders uitzenden in Syrië... NOT!
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Monique Kuiper
Kan nogal als er een oorlog aan de gang is slimpie
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Maarten Kapel
Misselijke reclame. Een Syrische vluchteling die de Nederlandse samenleving niet respecteert. Het plakje ham zomaar van de oer Hollandse tosti afhaalt. En daarbij ook nog eens afkeurend kijkt.

Een Nederlandse jongen die wel zijn capuchon moet afzetten. Een moslim vrouw die haar hoofddoek wel op houdt. De jongen moet verplicht het halal vlees op eten. Ga toch weg Plus! Dit is discriminatie van de Nederlandse cultuur. Er is geen enkel respect voor. Walgelijk gewoon. Ik sla de plus supermarkt voortaan over.

De directie van de plus kan beter opstappen. Die zulk reclame beleid voeren. Dit met het doel om verdere imago schade van de supermarkt te voorkomen. Hiermee jaag je veel vaste Nederlandse klanten weg. Chapeau

Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
H Holland
Stop deze vreselijke irritante reclame. Als ik hem zie op TV zapp ik onmiddellijk weg. Zo wie zo blijkt dus dat die ham en haring van Plus vies is. En hoe weet dat Syrisch jong dat het varkensvlees is. Hij heeft dat nog nooit gezien in die zandbak waar hij vandaan komt.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Liefhebbende Hollander
Zo wie zo?? Serieus? Stop mij maar ook in een zandbak als ik met Hollanders moet discussiëren die hun eigen taal niet eens onder de knie hebben. Waarom zoveel haat? Hoe slecht ben je als persoon als je zo over je medemens kan praten. Niet te geloven.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Monique Kuiper
Vieze hond dat je bent. Jij stamt overduidelijk af van de zogenoemde Tokkies van Nederland viezerik.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Thea
Mooie reklame van plus...de mensheid is één grote familie.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Monique Kuiper
Plus jullie hebben hier een goede en zeer duidelijke boodschap in een reclame neer gezet. Samen zijn we 1. Top top top reclame samen staan we veel sterker ipv alleen maar haatzaaien naar elkaar toe. Voor de mensen die zeuren om het plakje ham sja die jongen eet dat nou eenmaal niet kan toch ? En haring lijkt hem niet lekker kan toch ? Capuchon af in de klas is heel normaal hoor. En dat ze op de grond eten hoort bij hun cultuur so be IT. Waarom zoveel vooroordelen als je de achtergrond ervan niet kent. Dat is het probleem bij vele merk ik al wel. IQ van 0.0 sorry hoor. Mijn complimenten plus together we are one❤️❤️🤗
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Zonnetje
De kerstreclame vinden wij ongelofelijk hard en confronterend op een verkeerde manier. Ook al is het nog zo lieflijk verpakt. Cru en respectloos.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie