Premium

Daan van Dam (R/GA Portland): 'We zijn allemaal kijkdieren'

Random Pic(k) Of The Day For A Week. Nils Adriaans vraagt vakgenoten naar hun inspiratie. Ditmaal Daan van Dam, ACD van R/GA Portland.

Daan van Dam

Deze week is Daan van Dam (DVD), Associate Creative Director op Nike bij R/GA Portland, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week*.

DVD over zijn week: 'Ik ben een kijkdier, jij bent een kijkdier, wij zijn kijkdieren. We leven naast onze fysieke werkelijkheid in de virtuele wereld van de beelden. Dagelijks consumeren we ontelbaar veel beelden: gepost door je vrienden, gepushed door je favoriete merken of door je strot geprogrammeerd door de algoritme golf waar je op zit.

Mijn thema voor deze week is EYE CANDY (visuals that are superficially attractive and entertaining but intellectually undemanding). Ik zal onder andere delen wat mijn dagelijkse go-to plek is voor visuele inspiratie. Van welke fotografen ik momenteel geen genoeg kan krijgen. En hoe een artiest door anders te kijken naar viral beelden zelf internet-famous werd.'

Hier DVD's 5 bijdragen:

1. Are.na

'Tot Mei 2017 was FFFFOUND.com voor mij de plek voor het verzamelen en delen van beeldend research/referenties op het gebied van design, kunst, architectuur en fotografie. Jarenlang gebruikte ik het "visuele sociale netwerk" met vele anderen, tot plots de stekker uit het platform was getrokken. Weg beeldbank. Na een jaar rondzwerven op veelal Tumblr’s, Pinterest en net niet-blogs werd ik er door mijn oud-creatieve partner Bas van de Poel op geattendeerd eens op Are.na te kijken. Een wereld ging voor me open. Eindelijk vond ik een soortgelijk platform als FFFFOUND!, maar dan beter.

Are.na is een netwerk waar artdirectors, schrijvers, fotografen, architecten en andere creatieve geesten inspiratie (blocks) kan bewaren en categoriseren (channels). Het categoriseren van je inspiratie is wat Are.na handiger maakt dan FFFFOUND!. Met Are.na kan je bijvoorbeeld een gesloten moodboard channel creëren waar je je peers voor kan uitnodigen om daaraan bij te dragen. Ook kan je specifieke channels volgen van creatieven die je aanspreken. Zo kan je een kijkje nemen in de visuele research van designers als Eric Hu (ex design director SSENSE en Nike Sportswear). Lang verhaal kort. Creatieve vrienden, er is leven na FFFFOUND!'

Advertentie
advertisement
Are.na
Are.na

2. One Shot

'Samen met mijn andere voormalige creatieve partner Zack McDonald en artdirector Zorica Radovic begonnen we een aantal jaar geleden een fotografie-project, genaamd One Shot. Door de digitalisering is het maken van foto’s voor iedereen vele malen laagdrempeliger geworden. Tegenwoordig kan je met je digitale camera honderden foto’s maken waar altijd wel minimaal één goede foto tussen zal zitten. Dit is iets wat Zack en ik letterlijk ondervonden toen we na een fotoshoot de harddrive met 20.000 foto’s van de fotograaf kregen, met het verzoek om zelf de selectie te maken.

Na deze ervaring vroegen we ons af of we fotografen niet kunnen uitdagen om terug te gaan naar de basis. Analoge fotografie. Het project werkt als volgt: we vragen onze favoriete fotografen om 1 analoge film naar hun smaak vol te schieten. Vervolgens zullen wij elke foto op het rolletje ontwikkelen tot museum kwaliteit prints en die voor een aannemelijke prijs te verkopen. Er zit alleen een kleine twist in het idee. De one-of-one foto’s worden "sight unseen" verkocht. Wat betekent dat kopers niet weten hoe de foto eruit ziet tot ze haar ontvangen met de post. Dit geeft ook de koper de ervaring van analoge fotografie: je hebt één kans, en het resultaat kan een masterpiece zijn of een (un)happy accident.

Tot zover hebben we uitverkochte One Shot Edities gehad met Johan Kramer, Olya Oleinic, Robbie Augspurger, Stephanie Gonot, Brian Finke, Jeff Luker en Lotte van Raalte. Door One Shot ben ik met nog grotere interesse naar fotografie gaan kijken. Dit is een aantal Instagram-accounts van gevestigde en opkomende fotografen die ik momenteel intensief volg en met wie ik heel graag de volgende One Shot Edition zou willen doen:
- @Lou_Escobar https://www.instagram.com/lou__escobar
- @SarahvanRij https://www.instagram.com/sarahvanrij
- Kyle Berger @ kyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyle https://www.instagram.com/kyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyle
- Daniël Gebhart de Koekkoek @DoubleKoek https://www.instagram.com/doublekoek
- @HarleyWeir https://www.instagram.com/harleyweir.'

Fotografie Harley Weir
Fotografie Harley Weir

3. Obsessie

'Sport en voetbal (hup Ajax) in het bijzonder heeft altijd grote invloed gehad in mijn werk en dagelijks leven. Sinds ik in Amerika woon, ben ik ook basketbal intensiever gaan volgen. Als we het over inspiratie hebben, dan is Kobe dat wel geweest voor miljoenen, zo niet miljarden mensen wereldwijd. In de week van Kobe Bryants overlijden werd het terugkijken van Kobe momenten een obsessie. Nike had een mooie ode met "Mamba Forever. Inspiration is Forever".

Maar één specifiek filmpje bleef hangen: "A series of nearly identical clips by two of the greatest players of all time." Kobe’s generatie haalde inspiratie uit niemand minder dan Michael Jordan. En ik weet, je kan Kobe en Jordan niet met elkaar vergelijken, maar als er iemand ook maar een beetje in de buurt kon komen van MJ, dan was Kobe Bryant het wel. Het aantal uren die editor Youssef Hannoun in het onderstaande filmpje moet hebben gestoken is bewonderenswaardig.'

Voorgaande edits: Part I en Part II.

4. Meetissai

'In onze dagelijkse sleur van scrollen en swipen vind je soms ergens diep in de wondere wereld van het web een project waar je maar geen genoeg van krijgt. Afgelopen week was dat een project van de Japanse artiest Meetissai.

Meetissai heeft zich altijd geïnteresseerd in memes en viral foto’s van dieren. Ik hoor je al denken, wie niet!? Maar de artiest vroeg zich op een gegeven moment af hoe de internetfamous dieren er in real-life uit zouden zien. Na een zoektocht zonder resultaat besloot de artiest het zelf te visualiseren. Dieren die zich in de meest ongebruikelijke toevalligheden, posities en situaties bevinden zijn nu vereeuwigd in een collectie hilarische mini-sculpturen. Spaar ze allemaal.

Zie hier de creaties van Meetissai.'

Meetissai
Meetissai

5. Visueel lust voor het oog, en verteld door Tom Waits

'Ik wil deze week eindigen met een geweldig 6-minuut durend filmpje dat 7 jaar geleden is gemaakt over het leven en werk van de onlangs overleden conceptueel kunstenaar John Baldessari (1931-2020), die ervan hield om mensen in verwarring te brengen. Niet alleen is het filmpje een visueel lust voor het oog, maar ook nog eens fantastisch verteld door Tom Waits.'

Komende week is Ward Graumans, creative director van Dawn, curator van #PPOTDFAW.

*) Sinds 2018 vraagt Nils Adriaans mensen uit het vak om een week lang curator te van zijn Random Pic(k) Of The Day For A Week: ‘Iedere dag plaats ik dan een door haar of hem gekozen visual, plus een korte toelichting op mijn Facebook-pagina.’ Sinds afgelopen jaar bundelt hij de bijdragen van zijn curatoren op vrijdag op Adformatie.nl.

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Reacties: 1

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
RA*W Advertisers
Meetissai is wel geniaal!
Dank Daan
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie