Premium

De reclamehumor (en vrienden) van Ruben van der Meer

Random Pic(k) Of The Day For A Week. Nils Adriaans vraagt vakgenoten naar hun inspiratie. Ditmaal Ruben van der Meer van HUATV.

Ruben van der Meer

Deze week was Ruben van der Meer, acteur/comedian en medeoprichter van branded content bureau HUATV (samen met Frank Valies), curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Behalve dat hij zelf ook werk voor adverteerders maakt, speelde hij in het verleden in de reclameklassieker 'Nu even niet!' voor Cup-a-Soup en is hij sinds dit jaar onder meer 'brand ambassador' voor Duyvis. Vijf dagen lang deelde hij zijn inspiratie op de Facebook-pagina van Nils Adriaans (één bijdrage per dag).

De rode draad: onvergetelijk karakters.

Hier zijn 5 pic(k)s:

1. 'En dat laatste, daar zit ‘m de kracht in. Die knulligheid'

'Deze "inclusieve" commercial - zie hieronder - voor Red House Furniture is en blijft heerlijk om naar te kijken. Ik wordt er nog elke keer blij van. Het is zo grappig en zo knullig. En dat laatste, daar zit ‘m de kracht in. Die knulligheid. Daar hebben de makers, de twee zangers, zo goed gebruik van gemaakt, dat het gewoon lief en aandoenlijk wordt. Ze hebben meer van dit soort commercials gemaakt, maar dit is nog altijd de beste.

Toen ik HUATV opzette (Hier Uw Advertentie TV), een YouTube-kanaal waar ik in ieder geval kon doen waar ik zin in had en wat er in me opkwam - soms met een adverteerder, vaak ook niet -, was één van de eerste filmpjes die ik maakte er eentje met een advertentie erin. Daarin had de eigenaar van in dit geval Happy Parking een cameo en één regel tekst. Gelukkig was het één regel, anders hadden we daar nu nog gestaan (zie hier vanaf 3 minuut 46).'

Advertentie
advertisement

2. 'Dat kan je krijgen als je risico durft te nemen en de creatieven de vrijheid geeft om de grens op te zoeken - hulde!'

'Will Ferrell is een held natuurlijk, maar de mensen van Old Milwaukee Beer ook. Dat ze dit durven te doen, zegt heel veel. Zendtijd inkopen rond de Super Bowl, wat natuurlijk een godsvermogen kost, en dan hiermee komen...

Om met het woord van Patrick Lodiers te spreken: “Hulde!”

En het werkt. Van alle commercials die dag (in 2012) bleef deze hangen, had iedereen het erover en wilde men deze terugzien. Dat kan je krijgen als je risico durft te nemen en de creatieven de vrijheid geeft om de grens op te zoeken. Heerlijk deze.'

3. 'Om dan opeens Bassie daar in zijn nadagen te zien... geweldig'

'Ik blijf nog even bij de humor en gelukkig er worden in Nederland ook heel veel hele grappige commercials gemaakt. Deze klassieker van Delta Lloyd bijvoorbeeld. Goed bedacht en goed geregisseerd ook (door Sven Super, red.), want na de reveal blijft-ie leuk om terug te kijken. De hele opzet en introductie van Mad Dog en wat hem allemaal overkomt en dan opeens Bassie in zijn nadagen daar te zien. Geweldig. Ook hoe Bassie het speelt is geniaal. Hij heeft er echt nog zin in. Dat zijn details waardoor zo’n commercial nooit verveelt.'

4. Mijn oom en mijn broer - 'Voor mij was dat toen wel een eyeopener: dit wil ik ook!'

'Mijn oom, Pim van der Meer (#namedropping), ooit artdirector bij FHV/BBDO, wil ik toch ook even genoemd hebben. Wat heel inspirerend voor mij was, was dat ik er eens bij was dat Pim een idee kreeg, er werk van ging maken en niet veel later ik mijn broer in de bladen zag staan met een advertentie voor Melk, (toen nog) de witte motor.

Mijn broer Barend was drummer in een punkband en oefende dagelijks thuis. Daarvoor had mijn vader een drumhok gebouwd met veel tapijten en eierdozen tegen de muur. Vol trots liet hij die toen zien aan zijn broer Pim en of Barend niet even een stukkie kon spelen.

Je zag Pim kijken en een ingeving krijgen. Ik denk een week later stonden we het drumstel op te bouwen in de garage/studio van Pim, het drumhok was veel te klein daarvoor, voor een fotoshoot. En niet lang daarna sloegen we een magazine open en voilà, daar zat mijn broer, achter zijn drumstel met een glas melk.

Wauw, dat kan dus gewoon. Iets leuks bedenken, het uitvoeren en bam, daar is het resultaat voor iedereen om te zien (en wat van te vinden). Inmiddels weet ik dat dat niet zo makkelijk gaat. Ik denk ook dat dat ook steeds moeilijker is geworden, om zo snel te schakelen, maar dat is een ander verhaal.

Voor mij was dat toen wel een eyeopener: dit wil ik ook!

Helaas kan ik de foto nergens online vinden, maar heeft mijn moeder, trots als ze was, al die jaren een kopie bewaard.'

Mijn broer Barend
Mijn broer Barend

5. The Dude - 'Dat probeer ik in het dagelijks leven met mijn werk ook na te streven: mij te omringen met vrienden'

'Één van de leukste dingen als maker is het creeën van een onvergetelijk karakter. The Dude is zo’n karakter. Bedacht door de Coen Brothers en uitgevoerd en mede gecreëerd door Jeff Bridges in de film The Big Lebowski.

Een karakter dat bijna 25 jaar na dato nog steeds springlevend is en na die bewuste film nog een heel eigen leven is gaan leiden met onder andere boeken als The Tao of The Dude en The Big Lebowski and Philosophy: Keeping Your Mind Limber with Abiding Wisdom en zelfs een religie: Dudeism.

Ik kijk deze film nog regelmatig, het liefst met een jointje en een White Russian - wat een heerlijke combi.

Maar naast dat dit karakter en deze film invloed hebben op mijn drankvoorkeur, ben ik er ook achter gekomen dat de cast en crew van deze film meer dan collega’s waren. Velen zijn nog goeie vrienden.

En dat maakt deze film ook zo goed natuurlijk, maar dat niet alleen. Het is iets wat ik in het dagelijks leven met mijn werk ook probeer na te streven. Mij te omringen met vrienden. Mede daarom ben ik ook HUATV begonnen met mijn jeugdvriend Frank Valies, maakte ik ooit Live Opgenomen met mijn bloedgabbers Horace Cohen en Michael Winter en werkt de combinatie van Tijl Beckand, Ruben Nicolai, Jeroen van Koningsbrugge, Patrick Lodiers en ikzelf (De Lama's) zo goed. We zijn echt vrienden van elkaar geworden. Dat maakt alles beter, want wat er ook gebeurt, ik deel het met mensen van wie ik hou.

Lieve mensen, een fijn weekend en veel vriendschap toegewenst.'

Komende week is José Woldring, oprichter van The Media Nanny en CEO van SEG Artists, curator van #RPOTDFAW.

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie