Sophie te Pas selecteert favoriete werk uit APAC-regio: 'Veel reclame daar is geïnjecteerd met humor'

Random Pic(k) Of The Day For A Week. Wat inspireert Sophie te Pas, digital creative van MediaMonks Singapore? Nils Adriaans vroeg het haar.

Sophie te Pas

Deze week is Sophie te Pas, creative lead MediaMonks Singapore en dit jaar jurylid voor Cannes Lions (Mobile) en Spikes Asia (Digital, Mobile and Digital Craft), curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week*.

Te Pas over haar week: ‘Na 9 maanden werken in de APAC-regio valt het me op dat veel reclame is geïnjecteerd met humor - zeker het werk uit Japan, de Filipijnen en Thailand. En er is toch niks lekkerders dan even keihard lachen? Mijn selectie bestaat daarom uit 5 werken uit Azië die ieder hun eigen stijl van humor hebben. De laatste bijdrage van de week zal een goede portie zwarte humor hebben.'

Hier haar 5 bijdragen:

1. Japan - 'Iedereen kan wel raden wat de insight was voor deze campagne ;)'

'JMS, een Japans auto-onderdelen en -accessoires merk, had als doel hun brede assortiment te promoten. Dit hebben ze op een ludieke manier met "drama-episodes" van 10 seconden gedaan. Het grotere verhaal gaat over een oudere man die in zijn auto meerdere dates heeft met zijn jongere collega Sayo. Deze dates worden continu verstoord door zijn ex-vrouw. Maar de pijlen van de hoofdpersoon blijken niet alleen op Sayo gericht... Iedereen kan wel raden wat de insight was voor deze campagne ;)'

De campagne van Hakuhodo Tokyo was dé Grand Prix-winnaar van Spikes Asia 2019, in de categorieën Film en Film Craft.

Advertentie
advertisement

2. Nieuw-Zeeland - 'Nee, ik drink jouw koolhydraatarme bier wel op'

'Deze Valentijns-commercial, of liever gezegd videoclip, moedigde koppels in Nieuw-Zeeland vooral aan om elkaars nieuwe koolhydraatarme DB Export bier te drinken: I'm Drinking It For You. Als romantisch gebaar, maar ook als stille hint. Te grappig; helemaal in de vorm van een R&B ballad.'

Grand Prix-winnaar Spikes Asia 2019 in de categorie muziek, klant: DB Breweries, bureau: Colenso BBDO

3. Thailand - 'Wat ze ook probeert, het lukt haar niet om meer mainstream over te komen'

'De mobiel bankieren app K Plus is een veel gebruikte en populaire app in Thailand. Het doel was om iedereen ervan op de hoogte te brengen. Dit hilarische verhaal, Friendshit, over een meisje dat indruk wilt maken op haar nieuwe klasgenoten, en zelf niet zo goed weet hoe ze dat moet aanpakken, krijgt gelukkig hulp van haar BFF. Maar wat ze ook probeert, het lukt haar niet om meer mainstream over te komen. Het ultieme advies van haar BFF: gebruik K Plus als gespreksonderwerp.'

Grand Prix-winnaar Spikes Asia 2018 in de categorie Film, klant: Kasikornbank, bureau: GREYnJ UNITED Bangkok

 

Still uit Friendshit
Still uit Friendshit

4. India - 'Ik weet niet wat ik grappiger vind, de case-video of het idee'

'Mijn volgende pick is “Voice of Hunger” van Swiggy, een maaltijdbezorgservice uit India. Zij daagden de doelgroep uit om een voice-bericht letterlijk in de vorm van voedsel – lees: geluidsgolven – te delen. (Kun je het nog volgen?) Denk aan kebab, vis of zelfs nacho's. Filmpjes van die opnames leveren veel hilarische momenten op, omdat mensen de meest onmogelijke geluiden maken. Ik weet nog niet wat ik grappiger vind, de case-video of het idee.'

Voice of Hunger won goud in de categorie Digital tijdens Spikes Asia 2019, bureau: Dentsu Webchutney, Bangalore.

5. Zuid-Korea - ‘De speelfilm waarvoor mensen in Cannes tíjdens de film spontaan klapten, tweemaal zelfs’

‘Om de werkweek met een knal af te sluiten, heb ik gekozen voor een film met een flinke portie zwarte humor. De film Parasite is geniaal; het zit zo slim in elkaar en linkt met het echte leven in Korea waarin de rijken letterlijk hoger leven dan de minder welvarende bevolking. Het verhaal gaat over twee families (waar kinderen nog tot late leeftijd bij hun ouders wonen, vanwege de hoge huurprijzen of omdat ze nog ongehuwd zijn) met zeer verschillende levens die samenkomen – met alle ‘twists’ vandien. Een recensent* schreef: ‘You keep expecting Parasite to turn into one thing, but it keeps turning into something else. It mutates, like a real parasite trying to hang on to its host.’ Parasite was dit jaar winnaar van de Palme d'Or in Cannes en is nu te zien in de bioscoop!’

*) Bong Joon-ho’s Parasite Is a Nerve-Racking Masterpiece ('The film received spontaneous, rapturous bursts of applause not just at the end of its critics’ screening, but also in the middle of it. Twice. Which is itself funny because the movie is not a crowd-pleaser, and the plot developments we were applauding were, in fact, remarkably twisted.')

*) Sinds vorig jaar vraagt Nils Adriaans mensen uit het vak om een week lang curator te van zijn Random Pic(k) Of The Day For A Week: ‘Iedere dag plaats ik dan een door haar of hem gekozen visual, plus een korte toelichting op mijn Facebook-pagina.’ Sinds dit jaar bundelt hij de bijdragen van zijn curatoren op vrijdag op Adformatie.nl. #RPOTDFAW

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie