Reclamemuziek Awards: Appelsientje commercial

Het verhaal achter de creatie van de muziek. #2 Christon en Cris & Jef Music

Christon Kloosterboer, componist: ‘Met Aron van the Missin' Sync heb ik altijd goed contact over nieuwe stromingen binnen de muziek en de vraag vanuit de music supervisors en reclamebureau's. Van hem begreep ik dat er veel vraag was naar geremixte vintage soul liedjes, maar dat die vaak lastig zijnte clearen qua rechten.

‘Voor dit nummer ben ik het experiment aangegaan, en wel door eerst zelf een vintage soulliedje te schrijven en produceren. Vervolgens heb ik de losse sporen naar mezelf opgestuurd, om die binnen te halen en net te doen alsof ik een DJ/producer was die voor iemand anders een remix ging maken. Zo kon ik met een frisse blik aan het scratchen, filteren en wegsnijden, om de remix te maken die het nu is geworden. Het klinkt gek en wellicht is het een beetje extreem om werk naar jezelf op te sturen, maar uiteindelijk is het plan wel geslaagd.

‘Gimme That Sunshine leek me een goede hook om het zomerse gevoel extra te benadrukken. Saillant detail is dat de zanger de dag van opname niet kon komen waardoor ik genoodzaakt was het zelf in te zingen, met hulp van een paar audio plug-ins lijkt het zowaar een soulzanger die je hoort. Vervolgens heeft The Missing Sync de song  Gimme That Sunshine op een Uplifting sampler geplaatst en naar verschillende contacten in de film- en reclamewereld  gestuurd, waaronder Cris & Jef. Zij hebben de song geselecteerd en aan het reclamebureau laten horen.

Jef Richaerts  (cris&jef music): ‘Wij werken voor Etcetera (nu DDB Unlimited) dat in een pitch zat voor Appelsientje. Muziek was een belangrijk onderdeel van het concept dat het bureau had bedacht en daarom werden wij benaderd om mee te denken.’

‘Het idee was in eerste instantie om met een bekend copyright aan de slag te gaan en daar een nieuwe bewerkte uitvoering van te maken. Toen we in de voorbereiding van de pitch zaten kwam de sampler binnen van Aron waar onder andere. “Gimme that sunshine” op stond.

‘Wij vonden het nummer erg goed en hoewel het niet helemaal binnen de brief paste, hebben we het toch meegenomen in de presentatie aan bureau. Die werden ook enthousiast en namen het mee in de pitch naar de klant. Daar sprong de vonk over. Appelsientje koos voor  DDBUnlimited en “Gimme that Sunshine”. Mission completed voor cris&jef music.’

Dinsdag, 21 mei, heeft tijdens Buma Music in Motion de uitreiking plaats gevonden van de Reclamemuziek Awards. Cris & Jef Music waren met ‘Gimme that Sunshine’ genomineerd in de categorie ‘Bestaande muziek‘. In deze categorie was Appelsientje de grote winnaar

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →