Royal Smilde Bakery zit gebakken met hun campagne

Met de lancering van nieuwe producten vond Royal Smilde Bakery het tijd voor een tv-campagne. Wat ze ervan bakten? Lees het in deze case!

Royal Smilde Bakery

Bij Royal Smilde en haar merk HomeMade houden ze van bakken. Zij geloven namelijk niet alleen dat bakken leuk is en men er vrolijk van wordt, maar ook dat het niet ingewikkeld hoeft te zijn of veel tijd hoeft te kosten. Door een mix van trends, vraag van klanten en consumentenbehoeften komen ze tot vernieuwende concepten. Het resultaat: producten die makkelijk én lekker zijn. Zo zijn er nu de nieuwe shake & bake bakmixen voor pannenkoeken, cupcakes en wafels te koop. Idiotproof en perfect voor de doelgroep: gezinnen met kinderen.

De commercial die ontwikkeld is om de producten te lanceren, is eerst getest onder deze doelgroep middels Ster AdMeasure. Blijven het merk en de productnaam hangen? Is het duidelijk dat je met deze nieuwe producten eenvoudig kunt bakken? Jazeker! Bij Ster zien we zelden zulke goede onderzoeksresultaten van een spot ten opzichte van de benchmark. Een greep uit de resultaten:

Onderdeel HomeMade FMCG Voedingsmiddelen
Gemiddeld rapportcijfer spot 7,4 6,6 6,8
De spot is boeiend 51% 26% 31%
De spot spreekt aan 53% 27% 32%
De spot maakt nieuwsgierig 31% 8% 8%
De spot is overtuigend 50% 26% 28%
HomeMade is uniek 45% 24% 27%
HomeMade is onmisbaar 28% 6% 6%
Deze commercial zet aan tot het kopen van een bakmix 45% 9% 6%

Alle resultaten uit bovenstaande tabel verschillen significant van beide benchmarks. Uiteraard waren er wel verbeterpunten voor de commercial: zo was er niet goed te zien welke producten er allemaal tot deze shake & bake collectie behoren en kwam het merk niet heel goed naar voren.

Royal Smilde ging met deze verbeterpunten aan de slag, en vanaf 19 juni 2019 ging de campagne live op televisie! Mede dankzij deze aanpassingen heeft Royal Smilde met een bescheiden mediabudget een mooi resultaat weten te behalen. De campagne bereikte 4,3 miljoen Nederlanders tussen de 25-67 jaar (45% van de totale doelgroep) en deze mensen zagen de commercial gemiddeld 2,7 keer. Maar is de campagne ook effectief geweest voor Royal Smilde?

Het doel van de campagne was om onze nieuwe product range onder de aandacht van het publiek te krijgen en tegelijkertijd wilden we ons merk koppelen aan het plezier van bakken. We hebben voor Ster gekozen, omdat we hier met een beperkt budget een groot bereik onder de doelgroep konden realiseren.
Karin Lowik, Marketing Manager

Campagneresultaten

Voor Royal Smilde heeft de campagne ertoe geleid dat meer retailers de nieuwe product range in het schap hebben gezet en dat consumenten het product zijn gaan uitproberen. Ook het online gedrag van consumenten is bekeken en op de website van Royal Smilde bleek “shake & bake pannenkoeken” direct in de top10 te zitten van de websitebezoeken van Royal Smilde. Een mooi resultaat om trots op te zijn!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →