Premium

San Accenten: Waarom Auping, TBWA en Zeeman wonnen, plus het complete winnaarsoverzicht

In het afscheidsjaar van Frits ‘San’ Schuring werd het een finale met een bloedstollende apotheose. Analyse van de winnaars

Het pandemiejaar maakte 2020 tot een bijzonder, leerzaam en ook lastig juryjaar. Naast 42 San Accenten werden de ABC Accenten uitgereikt aan de beste adverteerder, het beste bureau en de meest consistente adverteerder.  De finaleronde van de speciaal-Accenten ontpopte zich dit jaar als een bloedstollende apotheose. Ook waren er prijzen voor het beste nieuwe bureau en jong marcomtalent.   

 

Adverteerder van het Jaar: Koninklijke Auping

Bij Auping staat ‘rust’ centraal.  Toch was het allerminst een rustig jaar, alleen al omdat het bedrijf tijdens de coronacrisis in de productie van de broodnodige medische mondkapjes stapte. Auping staat voor lokaal, niet ver van je bed, maar dichtbij en zonder verspilling. Elk Auping-product is oerdegelijk gemaakt van staal, hout en hoogwaardige stoffen die lang meegaan. ‘Met liefde.’  

De omnichannel marketingstrategie is leidend voor het bedrijf en geeft richting aan productontwikkeling. De strategie is erop gericht om – samen met de retailers – Auping te ontwikkelen van traditionele beddenmaker naar een innovatief merk om van te houden.  Vorig jaar werd dit zichtbaar in de slimme aanpak van de – niet schreeuwerige - zomerpromotie en de Black Friday-campagne waarbij een deel van de opbrengt werd gedoneerd aan Het Vergeten kind.

auping met liefde

Belangrijk was de introductie van het Auping Evolve matras, het eerste volledig circulaire matras ter wereld. Dit werd verteld met de succesvolle campagne ‘Het verhaal van 1,5 miljoen matrassen’. Door honderden afgedankte matrassen de hoofdrol in de film te geven, én als canvas in te zetten, werd een onzichtbaar probleem, zichtbaar gemaakt. De campagne maakt van een min een plus en bewijst bovendien dat ‘business for good’ ook gewoon ‘good for business’ kan zijn.   

 

Bureau van het Jaar TBWA\Neboko   

Zoals een van de juryleden zei: ‘Het zijn toch een beetje de internationale rockstars uit de Nederlandse reclame.’  Wie had gedacht dat iemand dat over het ooit zo Hollandse Neboko zou zeggen. Maar in 2020 won TBWA\Neboko het adidas Women’s Originals-account, het wereldwijde Gatorade-account en was het verantwoordelijk voor de internationale lancering van de ‘Vegetarian Butcher’.

Ook Nederlandse successen te over, zoals de winst van de grote NS- en T-Mobile-pitches. En dan is hier n
iet voldoende ruimte om de lijst met gewonnen awards voor creatief werk te noemen. Toch heeft het driemanschap Darre van Dijk, Rick Ledder en Patritia Pahladsingh het vooral over de menselijke maat.

‘Want wat werden we allemaal op de proef gesteld. Een land op slot, een branche in paniek en alle creatieve geesten op een thuiswerkplek. Processen werkten niet meer, iedereen was elkaar kwijt, onze klanten draaiden de budgettaire kraan dicht, producties werden geannuleerd door de vele coronarestricties en we zaten allemaal thuis. Terwijl we het net zo goed op de rit hadden, dachten we. Het vak had zoiets nog nooit meegemaakt. En wij als management al helemaal niet. Het enige wat we konden doen, was heel dicht bij onszelf blijven en verbinden met klanten, onze mensen en het vak.’  
 

tbwa\neboko

Het succes op alle fronten leverde TBWA\Neboko de titel Bureau van het Jaar op.    
 

Consistent Accent: Zeeman

Zeeman heeft onder de paraplu ‘Zeeman. Zo eenvoudig kan het zijn’ een jaloersmakende, succesvolle en consistente campagne gevoerd. De retailer laat zien dat goede en verantwoord geproduceerde kleding en textiel niet duur hoeft te zijn, als je het op de Zeeman-manier aanpakt: opmerkelijk eenvoudig.

Zo’n zes keer per jaar creëert het bedrijf een moment voor grotere campagnes rondom het kernassortiment: baby- en kinderkleding, beenmode, ondergoed en huishoudtextiel. Dagelijkse, herkenbare situaties uit het echte leven, met het merkverhaal achter de producten. De tv-campagnes vallen op door de mix aan ongebruikelijke keuzes: de nuchtere insteek, de droge stem, het rustige tempo, gebruik van eigen (imperfecte) klanten als model, de duidelijke prijs, en het product in het dagelijkse leven.

In de andere media is een eigen, eenvoudige illustratiestijl toegevoegd. Via continue storytelling en pr wordt kwaliteit en de verantwoorde manier van produceren benadrukt, wat steeds meer klanten over de streep trekt, maar ook de reputatie buiten de doelgroep bijstelt.

Als exponent van het merkverhaal worden periodiek merkactivaties ingezet, waarin het Zeeman-verhaal wordt uitgelegd aan de hand van iets wat normaal gesproken niet in het assortiment voorkomt, zoals een trouwjurk, geurlijn en sneakers. Dat opent de ogen van nóg meer nieuwe klanten. Want als zelfs dát product al zoveel goedkoper kan worden gemaakt, voor die hoge kwaliteit, dan moet het toch ook goed zitten met de kinderkleding en een T-shirt?

San New Kids on the Block Accent 2020: Green Food Lab

Green Food Lab, opgericht door Isabel Boerdam, heeft als positionering: Telling and selling the story of green food. En dat doen ze met verve voor merken als Bonduelle, Santa Maria, Blue Band en vele andere merken. Het paradepaardje is de Nationale Week zonder Vlees dat op eigen initiatief is bedacht en inmiddels een begrip is geworden.

San Next Merkenbouwer Accent 2020: Els Versluis (Wessanen, Abbot Kinney’s)

De San Next Merkenbouwer is een prijs voor jong marcomtalent dat een aansprekende bijdrage heeft geleverd aan het bouwen van een onderscheidend merk. Met creativiteit en/of innovatie, door te zorgen voor excellente executie en door zich in het proces sterk te maken voor het merk, of zich als merkgeweten op te stellen. Ook laat het talent zien een veelbelovende leercurve door te maken. Els Versluis beschikt volgens de jury zien over lef, doorzettingsvermogen en passie voor het vak.

 

Frits Schuring
Frits Schuring legt het een laatste keer uit

AFSCHEID FRITS SCHURING - Tijdens de uitreiking van de San Accenten werd stilgestaan bij het afscheid van directeur Frits Schuring. Hij sloot een carrière van 45 jaar in de marketing- en communicatiesector af. In 2005 kwam hij als projectmanager bij de San en na 4 jaar nam hij het directeurschap op zich. Schuring zorgde ervoor dat de San Accenten een stabiele waarde bleven in het altijd veranderende prijzenlandschap. Zonder zijn energie zou de San niet zijn wat het nu is. Het complete team van Adformatie bedankt Frits voor alles wat hij voor het vak heeft betekend.

 

WINNAARS VAN DE SAN ACCENTEN

 

4 SAN ACCENTEN

MINISTERIE VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT

Roorda Reclamebureau

Dranquilo (twee San Accenten)

Non-Profit & Overheid

 

Open Now

Een klein gebaar kan het verschil maken (twee San Accenten)

Actualiteiten

 

3 SAN ACCENTEN

RIJKSOVERHEID, NATIONAAL KERNTEAM CRISISCOMMUNICATIE

Roorda Reclamebureau

Alleen samen

Actualiteiten, Non-Profit & Overheid en Branding 360°

 

SAN ACCENTEN

ENTRÉE & HET KONINKLIJK CONCERTGEBOUW

NEEW

The Study Sessions

Categorieën Smart Idea en Vrije Tijd

 

HULPHOND NEDERLAND

Fightclub

De week van de schooiers

Categorieën: Non-Profit & Overheid en Smart Idea

 

STICHTING KINDEREN KANKERVRIJ (KIKA), MSD NEDERLAND, SC HEERENVEEN

Joe Public Take-Away Advertising

De (KiKa) Berentribune

Categorieën: Actualiteiten en Non-Profit & Overheid

 

UNOX

Being There

De Unox Nieuwjaarsduik Uit Blik

Actualiteiten en Fast Moving

 

ZEEMAN

Persuade

Lucht

Categorieën: Retail en Branding 360°

 

SAN ACCENT

AFC AJAX

AFC AJAX

Start Small. Dream Donny

Vrije Tijd

 

AFFLIGEM

Alfred International

Maakt bier, genen oorlog

Fast Moving

 

AUPING

Buutvrij for life

Het verhaal van 1,5 miljoen matrassen

Durables

 

BOL.COM

Dept

Bol.com De winkel van blije koppies bezorgen

Retail

 

CORDAAN

Café Society

Cordaan Stories

Corporate-Personeel

 

ENECO

Dawn

Heel Nederland schakelt om

Dienstverlening

 

GEMEENTE UTRECHT

Supersolid

De singel is rond

Non-Profit & Overheid

 

HASBRO

LVTPR

Play-Doh Mixen Maar!

Vrije Tijd

 

HOLMATRO RESCUE EQUIPMENT

Martijn Rijken Independent Creative Lead

I EMPOWER, I UNLEASH, I FIGHT, I SAVE

Business-to-Business

 

INTERPOLIS

Wefilm

Smoorverliefd

Dienstverlening Financieel

 

JÄGERMEISTER

Dorst en Lesser

Jägermeisters NACHBAR

Actualiteiten

 

JUMBO SUPERMARKTEN

Alfred International

Schoolvoorbeeld van de kracht van digital-first

Retail

 

KFC

Truus

KFC goes chickenless  

Smart Idea

 

KLEDINGBANK EINDHOVEN

Fama Volat

Eindhoven Merkwaardig

Smart Idea

 

KONINKLIJKE KPN

dentsuACHTUNG!

Ode aan Nederland

Corporate

 

LOGITECH G

Vertigo 6

Happy New Gear

Smart Idea

 

MCDONALD'S NEDERLAND

TBWA\NEBOKO

McDonald's You Bin It, You Win it

Corporate

 

NLVOORELKAAR

VEA, Fresh Bridge, UM Studio's, Qontent matters, Lijm Amsterdam

NLvoorelkaar Corona Campagne

Actualiteiten

 

POSTNL

TBWA\NEBOKO

PostNL, de favoriete bezorger.

Actualiteiten

 

ROYAL AGRIFIRM GROUP

Bureau BRANDVUUR

Gebruik je Boerenverstand!

Corporate

 

SAMSUNG NEDERLAND

Blauw Gras

Samsung Galaxy S20 FE

Durables

 

SIRE

Joe Public Take-Away Advertising

#DASLIEF

Actualiteiten

 

TELE2

MediaCom Beyond Advertising (MBA)

#allesvoordefollow

Dienstverlening

 

TOTO

TBWA\NEBOKO

TOTO - Bewaar je rust, speel bewust

Corporate

 

VGZ

DEAR

Samen de zorg vooruit brengen

Dienstverlening Financieel

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie