Premium

Seb overleed na val uit raam, zijn naasten voeren campagne om herhaling te voorkomen

‘Vrienden en familie richten zich op huurders en zorgplicht verhuurders in campagne ‘Hoe veilig woon jij eigenlijk?'

‘Hoe veilig woon jij eigenlijk?-campagne moet verhuurders en huurders wakker schudden

Weinig is zo indrukwekkend en krachtig als familieleden van slachtoffers die zich publiekelijk inzetten tegen een gevaar of onrecht waar zij persoonlijk zo door zijn getroffen.

Geen ander dan de vader van Joes Kloppenburg kon zo daadkrachtig ageren tegen het uitgaansgeweld. Joes, de 26-jarige jongen die ingreep toen een student in de Amsterdamse Voetboogsteeg in elkaar werd geschopt, ‘Kappen nou!’ Het geweld keerde zich tegen hem enkele uren later overleed hij in een Amsterdams ziekenhuis. Zijn vader Jan heeft er sindsdien alles aan gedaan de dood van zijn zoon niet zinloos te laten zijn .

Missie tegen een mobiel op de fiets

Er is de missie van Michael Kulkens, die in augustus 2015 zijn zoon Tommy-Boy verloor aan een ongeluk in Bussum. De jongen checkte voor het oversteken nog even zijn mobieltje en zag daardoor de auto die kwam aanrijden niet. Sinds dit dodelijke ongeval waarschuwde vader Michael onophoudend in de media voor het gevaar van een mobiel tijdens het fietsen. Hij pleitte met succes voor een telefoonverbod op de fiets.

In dit rijtje kunnen we ook de ouders, zussen en vrienden plaatsen van de 22-jarige student Seb Waterreus, die 11 mei ’s ochtends vroeg in Amsterdam van driehoog door zijn raam naar beneden viel en overleed. Een onschuldige stoeipartij met twee huisgenoten was volgens het OM aan het tragische incident voorafgegaan.

Hoewel het raam in Sebs woning aan de regels voldeed, was het allerminst veilig. Het zat op slechts 62 centimeter hoogte, er zat geen vensterbank voor en een stang als doorvalbeveiliging was er ook niet.

Het ongeluk van Seb Waterreus staat niet op zichzelf. Jaarlijks overlijden er in Nederland gemiddeld 25 jonge mensen en raken 175 mensen ernstige gewond door een val uit een raam, vooral in studentensteden.

Advertentie
advertisement
Campagneposter Hoe veilig woon jij eigenlijk?
Campagneposter Hoe veilig woon jij eigenlijk?

Een oproep aan verhuurders 

De ouders, zusjes en vrienden van Seb Waterreus zijn daarom deze zomer in Amsterdam een campagne begonnen via sociale media, posters en flyers om te wijzen op onveilige oudere woningen zonder veiligheidsstang voor de ramen.

Zij verbreden de campagne en doen nu ook andere studentensteden aan, eerst Utrecht en Rotterdam. Aanstaande donderdag start de campagne met een grote flyer-actie op het Domplein in Utrecht, ’s middags gaat de actie door in Rotterdam voor het Centraal Station.De familie en vrienden van Seb spreken huurders aan en roepen verhuurders op om hun verantwoordelijkheid te nemen en aan hun wettelijke zorgplicht te voldoen.

Ze gaan de steden in om duizenden flyers in brievenbussen te stoppen bij huizen die mogelijk niet veilig zijn. Er worden honderden posters door heel Utrecht en Rotterdam opgehangen.

Het plan is de campagne verder te voeren, het eerstvolgende doel is Groningen. Hoewel de campagne zich nu richt op het veilig maken van de bestaande ramen, is het streven om uiteindelijk de regelgeving aangepast te krijgen. Maar dat vraagt een langere adem, eentje die de huidige studenten nu niet helpt , zegt woordvoerder Saskia Koning.

Campagne uit Liefde

Volgens Koning, een vriendin van de familie, is er veel wilskracht bij Sebs naasten om de boodschap de van campagne zo breed mogelijk te verspreiden. ‘Voor de ouders is de machteloosheid zo groot, wat er gebeurd is kan niet ongedaan worden gemaakt. Ervoor te zorgen dat anderen dit niet overkomt kan dat gevoel misschien wat dempen. Door hun persoonlijke verhaal kunnen ze inderdaad meer bereiken wie dan ook.’

Sebs moeder formuleerde het in een interview anders. Het is een campagne uit liefde, zei ze. Ze doelt ze op haar zoon en de jonge studenten wier levens min of meer afhankelijk zijn van de keuzes van hun huurbazen. 

De huurbaas van Seb, prins Bernhard van Oranje, de pandjesprins, liet via de woordvoerder van zijn bedrijf Pinnacle reactie weten dat het ongeval 'ons enorm aangegrepen’ heeft. Voor een paar tientjes had hij het kunnen voorkomen.

Je kunt je niet voorstellen dat er nog huurbazen zijn die na deze campagne die uitgave weigeren te doen.

Lees ook: Luchtmacht-commercial met Afghaanse schoolmeisjes is nu een trieste herinnering

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie