Slim regionaal inhaken? Zo doe je het!

Elk bedrijf kan een succesvolle inhaakcampagne opzetten. Het ‘enige’ wat je nodig hebt is: briljante tekst, een kwalitatieve uiting en lef!

In Nederland zijn merken als Heineken, Hema, Coolblue, bol.com en Unox een inspiratiebron als het om inhakers gaat. Nu beschikken deze merken natuurlijk over grote teams en budgetten, maar dat is niet de reden dat ze zo succesvol zijn. Ongeacht het budget, de doelgroep, de regio of de boodschap kan ieder bedrijf namelijk een succesvolle inhaakcampagne opzetten. Het ‘enige’ wat je als ondernemer nodig hebt is: briljante tekst, een kwalitatieve uiting en in sommige gevallen een gezonde dosis lef.

Van idee tot actie

Nu de maatschappij weer open is, worden er ook lokaal weer volop activiteiten georganiseerd. Van Koningsdag tot de bekende braderieën en toernooien bij lokale sportverenigingen, stuk voor stuk zijn dit mogelijkheden waar je als lokale ondernemer een succesvolle inhaakcampagne voor kunt bedenken. Wanneer je op deze lokale activiteiten wilt inspelen, moet je het idee omtoveren tot een marketingactie. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Grote adverteerders werken met een iets ander budget dan de gemiddelde ondernemer. En een creatieve campagne schud je niet een-twee-drie uit je mouw. Wie zich hier toch aan waagt, doet er goed aan enkele basisprincipes in het oog te houden en lering te trekken uit het verleden.

Inhakers: wat zijn het?

Eerst nog even een korte uitleg voor degenen die niet bekend zijn met de term inhaker. Inhakers zijn advertenties, reclames of socialmediaposts die inhaken op gebeurtenissen in het nieuws, feest- en/of speciale dagen en evenementen. Als merk koppel je diensten of producten aan de actuele gebeurtenis of de dag om zo meer publiciteit te krijgen en je naamsbekendheid te vergroten. Sterke en slimme inhakers wekken sympathie en verhogen de gunfactor.

Blijf trouw aan jezelf en de regio

Houd er rekening mee dat je met inhakers een risico neemt. Ze kunnen helpen om de zichtbaarheid van je bedrijf te vergroten, maar ze kunnen je imago ook afbreken. Daarom is het belangrijk om dicht bij jezelf te blijven en bij de (regionale) doelgroep die je wilt aanspreken. Het spreekt voor zich, maar het zou vreemd overkomen wanneer je als lokale bakker inhaakt op de ontwikkelingen binnen The Voice of Holland. Wat natuurlijk helpt, is om een actie te bedenken die origineel is, maar niet al te ingewikkeld. Weggeef- of spaaracties werken bijvoorbeeld goed. Cadeautjes motiveren de doelgroep om de winkel te bezoeken, wat vaak uitmondt in een aankoop. Of kies voor eenvoud. Als bakker kun je bijvoorbeeld heel eenvoudig de kleuren van de regionale sportvereniging aan een taart of brood toevoegen. 

Inhakers die je nu al kunt voorbereiden om als ondernemer naast al het andere werk ook nog tijd te investeren in een inhaakcampagne kan voor sommigen een belangrijke reden zijn om dit niet op te pakken. Gelukkig zijn er genoeg vaste inhaakmomenten in het jaar die je ruim van tevoren kunt voorbereiden. Ook inhakers bij het weer kun je al voorbereiden. Houd bij dit soort inhakers wel heel goed de planning in de gaten. Een post over sneeuw terwijl het regent zal averechts werken. Dan is het handig om meerdere varianten te maken en live te zetten op het moment dat een van de scenario’s actueel is.

Heb je een inhaakcampagne bedacht? Zorg er dan voor dat niemand in jouw regio om de campagne heen kan. Maar hoe pak je dat aan? Lees verder op dpggrow.nl!

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.