Voorzitter Reclame Code Commissie vindt ‘zweetcommercial’ Hornbach onsmakelijk maar toelaatbaar

Een klaagster vond de Hornbach-commercial anti-Aziatisch, racistisch en seksistisch.

De Reclame Code Commissie (RCC) heeft een klacht over een commercial van Hornbach afgewezen. Het gaat om de commercial die de RCC) omschrijft als ‘mannen-werken-in-tuin-geven-bezwete-kleding-af-die-naar-Azië-wordt-vervoerd-waar-een-vrouw-eraan-ruikt-en-in-extase-lijkt-te-raken.’ De klaagster in deze zaak, zo meldt de Reclame Code Commissie in haar nieuwsbrfief, vond de commercial anti-Aziatisch, racistisch en seksistisch. RCC: ‘In Duitsland en Roemenië is de commercial volgens haar niet voor niets van de buis gehaald.’ Hornbach reageerde met het statement dat de commercial juist voor diversiteit staat, en dat hij helemaal niet discriminerend is. Hornbach: ‘In veel landen is er een markt voor gebruikte kleding, de kopers zijn meestal man. In deze commercial wordt dit nu juist op humoristische wijze omgedraaid.’

De voorzitter van de Reclame Code Commissie zegt de commercial weliswaar onsmakelijk te vinden, maar niet ontoelaatbaar. RCC: ‘Het enkele feit dat de Aziatisch uitziende vrouw aan gedragen kleding ruikt, valt volgens de voorzitter objectief gezien niet te herleiden tot discriminatie wegens ras of anderszins. De commercial is niet bedoeld om Aziatische mannen of vrouwen belachelijk te maken. In plaats daarvan gaat het om de aanprijzing van het assortiment van Hornbach door middel van een volstrekt absurde verhaallijn.’ Conclusie: klacht afgewezen.

De gehele uitspraak is hier na te lezen.

 

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Geelman
Nou de klaagster heeft ook haar momentje gehad... Je zlt er naast zitten op een feestje
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Vladimir den Baars
Gelukkig. Het spotje is dan weliswaar van het niveau onderbroekenlol, in onze MRI-studie bleek-ie prima te presteren. Hij heeft het neurale patroon van een gemiddelde Gouden Loekie, met uitzondering van betrokkenheid en waarde. We hebben er klaarblijkelijke niet veel mee en we weten niet wat we moeten kopen. Maar op emoties als vertrouwen en de verwachting daarentegen scoort hij meer dan gemiddeld hoog. De keuze voor een Aziatische vrouw is ook logisch. Het concept is gebaseerd op een rage onder, jawel Japanse mannen die een klein vermogen over hebben voor gedragen vrouwenondergoed (Burusera). De Hornbachjes begrijpen drommels goed waar ze mee bezig zijn. Ze bouwen een uniek en onderscheidend merk en groeien harder dan de concurrent.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie