VWS komt met grootschalige mediacampagne nu boostervaccinaties teruglopen

Ministerie wil met posters en tv-spotjes boostergraad opkrikken. Deskundigen pleitten al langer voor grotere campagneinzet.

Boosterprik in Puttershoek
ANP Hollandse Hoogte, Jeffrey Groeneweg

Het ministerie van VWS vergroot de mediacampagne om meer mensen aan te zetten om een booster te halen.

De komende tijd worden posters opgehangen op bijvoorbeeld treinstations en in winkels, en er is een nieuwe televisiespot in de maak, laat het ministerie het ANP weten.

Boosterafspraken over piek heen

De stap komt nu het aantal nieuwe boosterafspraken bij de GGD'en over de piek heen is, terwijl bijna de helft van de gevaccineerde 18-plussers nog geen booster heeft gehad.

Op het hoogtepunt van de boostercampagne haalden in een week tijd bijna 2 miljoen mensen een extra prik, maar vorige week was dat al gedaald tot 1,1 miljoen, meldde het RIVM eerder. Voor komende week staan er vooralsnog maar 300.000 afspraken ingepland, al verwacht het RIVM dat dat aantal nog zal oplopen.

Zorgminister Ernst Kuipers wil dat meer mensen een boost gaan halen, zei hij vrijdag nog tijdens zijn eerste coronapersconferentie.

Advertentie
advertisement

VWS kreeg kritiek op beperkte campagne

VWS kreeg eerder al de nodige kritiek omdat het geen grootschalige voorlichtingscampagne vanuit de overheid inzette over het nut van de boosterprik.

‘De nadruk ligt heel erg op de uitvoering: wanneer mag je de afspraak maken? Maar waarom zóú je 'm gaan maken, daar ontbreekt het aan in de voorlichting’, zei hoogleraar José Sanders, gespecialiseerd in strategische communicatie, tegen NOS Nieuws twee weken geleden.

Sanders pleitte toen voor een voorlichtingscampagne die veel meer aanwezig is  in het dagelijkse leven van mensen: ’Abri's, borden langs de snelweg. Of bekende mensen en rolmodellen, die kunnen mensen over de streep trekken.’

Ouderen gericht benaderen via sms

De buitencampagne die vanaf volgende week wordt gehouden komt tegemoet aan de kritiek. Op veel meer plekken worden mensen aangespoord direct naar een van de vaccinatiestraten te gaan waar geprikt wordt zonder afspraak. De hoop is dat de mediacampagne de boostergraad voldoende zal opkrikken.

Tegelijk wordt ook aan een meer gerichte campagne gewerkt. Er wordt bijvoorbeeld gekeken naar sms-campagnes gericht op bijvoorbeeld ouderen die nog een vaccin kunnen halen.

Het ministerie zoekt nog uit hoe zo'n campagne ingericht zou moeten worden, maar zegt dat alleen mensen benaderd worden die toestemming gegeven hebben om hun gegevens met het RIVM te delen.

(ANP/redactie)

Advertentie