Wakker Dier roept consument op tot telefoonbombardement Albert Heijn om ‘lokkip’

Met de SMS-protestactie ‘Stop de lokkip bij Albert Heijn!’ wil Wakker Dier dat de telefoon bij Albert Heijn roodgloeiend komt te staan.

Telefoonbombardement Albert Heijn
Wakker Dier

Op 18 februari startte dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier een radiocampagne tegen de ‘lokkip’ van Albert Heijn. Daarmee muntte het een nieuw begrip in de strijd tegen kip-kiloknallers. De supermarkt blijft volgens Wakker Dier klanten naar de winkel lokken door te kiloknallen. ‘De lokkip betaalt daarvoor de prijs.’

Dit is de radiocommercial:

Albert Heijn lokt met kiloknallerkip

Stunten met dierenleed

Vandaag voegde Wakker Dier een element aan de campagne toe door de consument op te roepen ‘Albert Heijn plat te bellen’. Het wordt de consument daarbij makkelijk gemaakt. Die hoeft alleen maar naam en nummer in te vullen bij de SMS-protestactie: ‘Met elke protest-SMS gaat bij een Albert Heijn filiaal de telefoon. Hoe meer mensen meedoen, hoe duidelijker de boodschap aankomt.’

Het bericht dat (willekeurige medewerkers bij) Albert Heijn vervolgens te horen krijgt, is als volgt:

Hallo Albert Heijn, ik vind dat jullie moeten stoppen met de verkoop van lokkip. En met mij vele anderen. Stunten met dierenleed kan echt niet. Daarom doe ik mee aan deze actie van Wakker Dier. Groet, [Naam]!’

Anne Hilhorst, campagneleider bij Wakker Dier zegt 'erg enthousiast' te zijn over hoe sterk de actie aanslaat: 'We staan nu op 3.204 deelnemers.' (woensdagmiddag 16:28 uur)

Wat helpt het?

Ondanks alle acties die Wakker Dier in de afgelopen jaren heeft gevoerd, stunten supermarkten steeds meer met kip zonder dierenwelzijnskeurmerk, stelt de NGO zelf vast.

In 2018 stonden er 56 procent meer kip-kiloknallers in de folders dan in 2015.

Albert Heijn staat daarbij al jarenlang aan de top met de meeste lokkip in zijn folders. Wakker Dier telde vorig jaar in totaal bijna 1.300 kiloknallers in de aanbiedingsfolders van Albert Heijn.

Geen stappen

Een woordvoerder van Albert Heijn zegt te hebben vernomen dat een aantal winkels is gebeld. 'Vervelend, voor klanten en leveranciers willen we natuurlijk wel gewoon bereikbaar zijn.' Maar Albert Heijn ziet nu verder geen aanleiding om stappen te ondernemen tegen Wakker Dier.

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Kees
Misschien is dat ook wel een idee om de overdaad van AH-tv-reclames aan te pakken. AH-baas Frans Muller denkt dat hij zich op reclamegebied alles kan permitteren en de tv-kijker onbeperkt met gezeur kan terroriseren. Het is zo erg dat wegzappen nauwelijks meer helpt. Op een andere zender heb je hetzelfde gezeur van Muller. En dat allemaal door een supermarkt waar je al lang niet meer komt. Hoge prijzen, lange rijen bij de kassa's, privacyschandalen met de Bonuskaart, aanbiedingen waar je een Bonuskaart voor moet hebben. Al jaren geleden heb ik een boycot ingesteld tegen AH vanwege Dick Boer die toneelstukjes opvoerde als halvegare supermarktmanager die veel te vaak op televisie waren. Van klachten over zijn terreur trekt Muller zich niets aan. Misschien wel als hij plat ge-smst wordt?
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Flor
1300? Er zijn 52 bonusboekjes per week waarvan er hooguit om de week kip in staat. Wat houdt die 1300 in?
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie