Webby’s jureren: The good, the weird and the ugly

Webby-jurylid Niek Eijsbouts, creatief directeur bij SuperHeroes, deelt de cases die hem dit jaar opvielen.

De Webby Awards vieren het beste van het web. De prijzen worden uitgereikt in mei en vormen een barometer van de huidige stand van het internet. Maar om tot het allerbeste te komen, moest ik mij als jurylid door heel veel middelmatig werk heen klikken. Niet gek overigens, als je beseft dat er 13 duizend inzendingen zijn van over de hele wereld.

Dit overweldigende aanbod heb ik teruggebracht tot een selectie van negen cases: drie goede, drie rare en drie lelijke. Disclaimer: ik pretendeer geenszins een voorspelling te doen van de uitslag. Het is een tamelijk willekeurige selectie die ik tegen kwam in mijn jurysessie. Alsof je met een grondboor een willekeurig gat in het internetoppervlak boort en dit komt er boven.

Advertentie

THE GOOD

JÄGERMEISTER

Drop in concert

Dit is dé manier om een voice assistant in te zetten voor je merk. De campagne leverde een enorm bereik op en is daarom een fantastische activatie. Wie wil Snoop nu niet in zijn huiskamer?

BUSCH

Tree-roll

Koning video heerst al jaren over het Webby koninkrijk. Dit Amerikaanse biermerk pakt het heerlijk goed aan met de allereerste YouTube Tree-Roll. Of je nu wel of geen klimaatdrammer bent, deze wil je niet skippen.

GOOGLE

Search like a G

Er komt een dag dat ergens bij een awardshow een nieuwe categorie wordt toegevoegd: die voor beste case website. Deze website, gemaakt door Poke London, mag hem dan krijgen. De video’s die 20 jaar Google Search vieren, zijn ook nog eens hilarisch.

FORD

Noise-cancelling kennel

Ford maakte vorig jaar al een wiegje dat geluiden en bewegingen van de auto nadoet. (Want baby’s winnen awards.) Dit jaar doen ze iets terug voor honden. Een beetje vergezocht, maar ja.... Wie doen het ná baby’s het beste bij jury’s? Precies…

THE WEIRD

al jaren mijn favoriete categorie bij The Webby Awards. In deze categorie vind je bijna geen advertising, wel veel particuliere websites, zoals deze. Maar wie Squatty Potty nog kent, weet dat ook advertising best rare trekjes mag hebben.

 

PLAYTEX

The world’s most xtra tampon

BGON

Junkman

GÖTEBORG FILM FESTIVAL

The world’s most claustrophobic cinema

THE UGLY:

Facebook heeft mensen in dienst om plaatjes en video’s te filteren die we niet mogen zien. Na het jureren van al die Webby inzendingen kan ik me goed voorstellen hoe zij zich voelen.

Als jurylid ontkom je er niet aan om je een weg te klikken door talloze inzendingen die niet creatief of niet goed uitgevoerd zijn of gewoon de plank misslaan.

HP

All american family

Dit had een EO spin-off kunnen zijn van Bert van Leeuwen’s Familiediner. Maar het is gewoon HP, een van ‘s werelds grootste techgiganten die z’n printers promoot.

 

LUME

For pits and private parts

Gewoon niet meer doen dit. Echt niet.

 

TOYOTA

On the road

Spoiler alert: Influencer gaat in een gesponsorde Toyota Highlander naar het park met zijn dochtertje. Daarna rijden ze via de supermarkt terug naar huis om samen cupcakes te versieren. De ingrediënten staan wonderbaarlijk al op tafel als ze thuiskomen.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie