16 namen voor professionals in ons vak, maar wat is de beste?

[POLL] Communicatieprofessional, PR-prof, communicado? Zeg het maar!

Communicatieadviseur, communicatiemanager, woordvoerder, voorlichter, senior vice president Corporate Communications – het wemelt van de functies in de communicatie. 

Maar wat is nu de beste overkoepelende term?  Een naam om trots op te zijn als je op een verjaardagsfeestje de vraag krijgt: ‘hé, wat doe jij eigenlijk?’ 

Op communicatieonline is communicatieprofessional de meest gebruikte term. En dat geldt ook voor beroepsvereniging Logeion – ook daar kiezen ze analoog aan vakgebieden als HR en IT voor de toch wat obligate toevoeging ‘professional’. Maar het bekt niet lekker en is erg lang. 

En vindt een woordvoerder op het ministerie van Sociale Zaken zichzelf ook een communicatieprofessional? Of de directeur van een PR-bureau? En een webredacteur? 

We vroegen vakgenoten om hun mening, zetten de alternatieven op een rij en laten het aan de stem des volks over. U mag kiezen (zie onderaan). Welke wordt het?

1. Communicatieadviseur

Klinkt goed. Gewichtig wel. Maar als iedereen iedereen adviseert, wie doet dan het werk?

2. Communicatiemanager

Te beperkt. Want het schijnt dat er ook mensen zijn in organisaties die niet managen. 

3. Marcomadviseur 

‘Om de opening naar marketing open te houden’, aldus een vakgenoot. Want we integreren. Of gaan integreren. Of willen integreren. Hmm. Maar niet overal en niet overal even snel. En dat ‘adviseur’….

4. Communicado

Die horen we – gelukkig? - steeds minder. In zwang in hele specifieke (en niet zo heel lucratieve) communicatieniches. Klinkt wel heel goed in plat Haags of Rotterdams. Communicadeau. In de hoofdstad krijgen ze het niet uit hun bek. Heeft ook wel iets Groenlinkserigs. Bij Wakker Dier werken drie communicado’s (1 fte) . Communicado’s aller landen verenigt u. Yes! Het doet Van Ruler aan Fokke en Sukke denken. Hé, jij doet toch communicatie? Zeg dan eens wat.

5. Communicator

Misschien meer iets voor de interne communicatiespecialist bij een technisch installatiebedrijf.  Of een woordvoerder bij ProRail? Of nee, nog beter: als de robotisering ook dit vak heeft bereikt. ‘Wetenschappers zijn erin geslaagd  een communicator zelfstandig advies te laten geven.’ Het meervoud klinkt nog erger. Communicatoren. Communicators.  Maar hé, de keuze is aan u.

6. PR-man/vrouw 

Hier moeten we toch even wat langer bij stilstaan. Er zijn namelijk nog overzeese gebiedsdelen waar mensen wonen die PR een beter woord voor communicatie vinden dan …communicatie. Interessant. Vroeger was public relations niets anders dan stakeholdermanagement. Inmiddels staat PR voor publiciteit. Punt. Draagvlakbijeenkomsten met verhitte buurtbewoners, interne motivatiesessies: wij vinden de PR-m/v daarvoor minder geschikt. Maar in de ons omringende landen zoals Engeland, Duitsland denken ze daar heel anders over. ‘Wass machst du? Ich bin ein PR-profi!’ Journalisten gebruiken die term trouwens ook graag, al is het woord dan pejoratief  bedoeld – ‘de topman bracht zijn PR-man mee’.  Nou, dan weet je het wel.

7. Commprof

Tja. Het is kort. Je kunt het goed wegkoppen. Verder klinkt het vooral als een collega van wie je pas na een jaar in de gaten hebt dat zijn functie is opgeheven. ‘Hé. waar is commprof?’ Of het andere uiterste: als een gepromoveerde communicatiewetenschapper die iets heel onbeduidends onderzoekt.

8. PR-functionaris

Er is vast nog wel een vergeten overheidsdienst – iets met voedsel of waren -  waar men zojuist een nieuwe vacature heeft uitgeschreven voor een ‘PR-functionaris’. Die valt dan onder het hoofd In- en Externe Betrekkingen. Interessant is dat het woord ‘communicatiefunctionaris’ totaal nergens op slaat. Maar u mag ook gewoon hier op stemmen.

9. Communicatie-expert

In Vlaanderen niet ongebruikelijk. Op zijn Vlaams uitgesproken expért – dus met r en t – klinkt het best dwingend. Hier in Nederland roept het woord vooral associaties op met iemand die zorgt dat je telefoon of de wifi het weer doet.

10. Communicatiedeskundige

Niet doen, aldus een van de ondervraagde vakgenoten. Er zijn er namelijk heel veel in dit vak die niet zo deskundig zijn. Dat vinden wij stellig geformuleerd. Maar wat wel klopt: het woord schept net wat meer verwachtingen dan communicatieprofessional. ‘In de boardroom viel het stil. Daar kwam de communicatiedeskundige binnen.’ Zie ook: strateeg.

11. PR-professional

Zie PR-m/v

12. Communicatieprofessional 

We gebruiken ‘m met frisse tegenzin op communicatieonline. Omdat het woord eigenlijk niet  in een kop te proppen valt. Waarom hebben wij geen lekker bekkend woord als ‘marketeer’ of – ook fijn en lekker arrogant -  creatief?  Het woord communicatieprofessional blijkt onder vakgenoten toch redelijk in de markt te liggen. Nuchter, Nederlands, generiek. Ook Betteke van Ruler kiest na ampel beraad voor communicatieprofessional. Want: ‘in toenemende mate houden comprofs (!) zich bezig met kaders maken voor de communicatie, met luisteren, met het verbinden van mensen en het coachen van medewerkers. Ik noem het vakgebied daarom veel liever communicatiemanagement. Dan is logischerwijs een communicatieprofessional iemand die  dat managen vorm geeft.’  Het probleem blijft: echt warm wordt niemand van het woord.  ‘Het  veronderstelt dat er ook communicatieamateurs zijn. En zo noemt niemand zich.’ 

13. Communicatiestrateeg
Ons vak vraagt om allround, gezaghebbende en strijdbare ambachtsmannen en vrouwen. Die de ‘communicatie-cavalerie’ succesvol kunnen leiden in deze oorlog om erkenning en herwaardering van de feiten en de controleerbare waarheid. Kortom, om communicatiestrategen.

14. Voorlichter

Te Haags, te overheid, te beperkt – en vooral volkomen onrealistisch. Maar ook hier mag u iets anders van vinden. We stemmen immers anoniem

15. PR Pro

‘Ik had altijd een beetje een hekel aan PR pro maar ik merk dat deze term internationaal by far het meeste gebruikt wordt’ – aldus een vakgenoot die werkt bij een hele grote internationale onderneming. Goed voor je internationale carriere dus, PR Pro. Verder staat het wat Vindicat, maar dat vinden wij.

16. Comms pro

Jawel, die bestaan ook. Ze werken op de Zuidas mogen nooit iets zeggen tegen media of medewerkers - vanwege strenge beursregels. En ze gaan pas naar huis als hun CEO het pand verlaten heeft.

Maak hier je keuze. Alternatieven kun je kwijt in het reactieveld.

Foto: bakhtiarzein / 123RF Stockfoto

 

Advertentie

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie