Amerikanen zitten steeds vaker op social networks, de adverteerder volgt

Nielsen keek in de maand augustus van dit jaar naar het online surfgedrag van Amerikanen. Het bureau ontdekte dat 17 procent van de tijd die men op internet doorbrengt, wordt gespendeerd aan social networks en/of blogs. Dat is bijna driemaal zoveel als in dezelfde periode, een jaar geleden.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Nielsen rekende daarnaast uit dat de online advertentiebestedingen op de bekendste blogs en social networksites in 1 jaar zijn gegroeid met 119 procent. Vorig jaar augustus betrof het 49 miljoen dollar, nu 108 miljoen dollar.

Betroffen de gezamenlijke bestedingen aan social networksites en blogs in 2008 nog 7 procent van de online bestedingen, in augustus 2009 is dat opgelopen naar15 procent.

Volgens Nielsen suggereren de percentages dat internet op een nieuwe manier gebruikt wordt. ‘Video en tekst blijven de belangrijkste internetervaring, maar steeds meer mensen willen contacten onderhouden, communiceren en delen.’

Verschillende sectoren (software, hardware, financiële aanbieders en automotive) verminderden hun online bestedingen ten opzichte van vorig jaar. Maar de advertentiebestedingen op social networks groeiden sterk. De entertainmentindustrie besteedde maar liefst 812 procent meer op de sites van de grootste social networksites. Ook reisadverteerders zagen hun bestedingen op social networksites stijgen met 364 procent.

De groei is met name te danken aan de enorme groei van Facebook. De meeste online budgetten worden eerst op dit social network besteed. In augustus adverteerden 10 van de 13 sectoren met online display advertenties op Facebook. De andere 3 sectoren wendden zich tot Myspace.

Bron: Marketingcharts

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Advertentie