Annette Reijersen van Buuren (CPNB) is gekozen tot Communicatievrouw 2019

Ze voerde in de boekbranche het merkdenken in, met succes, en wint eretitel in verkiezing georganiseerd door Logeion.

De drie finalisten: Arnold Drijver (Hema), Annette Reijersen van Buuren (CPNB) en Bart Scholten (Zaandam)

Annette Reijersen van Buuren, manager Merk, Marketing & Communicatie bij Stichting CPNB is vanmiddag in Nieuwegein gekozen tot Communicatievrouw van het Jaar 2019. Ze kreeg de prijs voor de ombouw van de communicatie van het CPNB, het gezamenlijk promotiebureau van de Nederlandse boekenbranche.

Reijersen voerde daar het zogenoemde ‘merkdenken’ in en introduceerde de overkoepelende  pay off ‘een boek kan zoveel doen’ waaronder het CPNB zijn communicatie nu grotendeels voert.

Daarbij schrapte ze flink in het aantal campagnes van het CPNB en koos ervoor om te werken aan een houding-  en gedragsverandering op de lange termijn om mensen aan het lezen te krijgen en houden. Met een ingrijpende operatie bracht ze het aantal merken terug van 17 tot 5, waarbij ze de sterkste als de Boekenweek en Kinderboekenweek overeind hield.

Openheid bij Hema

Kort achter Reijersen eindigde Arnold Drijver van de Hema, die na zijn presentatie een fractie meer stemmen kreeg van het publiek van C Day 2019, het jaarlijkse congres van Logeion. De publiekstem telde mee voor een stem in de zeskoppige jury, maar het gehele juryoordeel viel in het voordeel van Reijersen uit.

Drijver maakte indruk met het werk dat hij en zijn relatief kleine communicatieafdeling verrichtten bij de verkoop van Hema aan Marcel Boekhoorn. Hij koos daarbij voor veel openheid, iets wat geen gewoonte is bij dergelijk verkoopprocessen.  

Bijzonder daarbij was onder meer de innovatieve ‘showwinkel’ voor potentiële kopers en medewerkers die hij in het hoofdkantoor inrichtte.  Drijver bracht gedurende de onderhandelingen en verkoop de waarden van Hema over het voetlicht, waaronder de Nederlandse identiteit van de winkelketen. Dit droeg mede bij aan de positieve ontvangst van de verkoop.

Dialoog 

De 3 finalisten eindigden dicht bij elkaar. Bart Scholten was de derde kandidaat voor de titel, die verantwoordelijk was voor de communicatie van de landelijke Sinterklaasintocht in 2018 in Zaanstad.

Hij liet in een bijzondere case zien dat dialoog en respect voor verschillen de middelen zijn om zo’n evenement tot succes te maken tegen de achtergrond van een sterk gepolariseerde Zwarte Piet-discussie.Met deze aanpak zorgde Zaanstad voor een geslaagd evenement met Bart Scholten als architect en meewerkend voorman.

Talenten

Stefan Meershoek, PGGM, eindigde als eerste bij de verkiezing van Communicatietalent 2019.

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Edwin Fijnaut
Gefeliciteerd Annette, mooie prestatie!
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie