Bonencampagne en introductie stazak helpen Hak aan groei van omzet en winst

Het groenteconservenbedrijf uit Giessen zag de omzet met 4 procent toenemen naar Euro 77,5 miljoen euro.

&;Met die bonen erbij... van Hak.&; Dat advies geeft televisiekok Herman den Blijker in de waarin de peulvruchten van Hak de hoofdrol spelen. De campagne (reclamebureau: Etcetera) is volgens Hak een gouden greep, want het deed de omzet met maar liefst 4 procent groeien, van 74,8 naar 77,5 miljoen euro. Het verkoopvolume groeide eveneens met 4 procent naar 114,8 miljoen eenheden (2014: 110,7 miljoen). Het operationele resultaat (genormaliseerde EBITDA) groeide 27 procent tot Euro 10,1 miljoen (2014: Euro 8,0 miljoen).

Hak zegt in een toelichting op de cijfers dat het in 2015 verder bleef investeren in het merk, productiefaciliteiten en distributieactiviteiten in het buitenland, vooral Duitsland en België die tezamen met de Nederlandse markt goed zijn voor een direct afzetgebied met ruim 55 miljoen consumenten. Het bedrijf bracht in 2015 ook zijn bankschulden met 35 procent terug tot Euro 12,4 miljoen.

Timo Hoogeboom, ceo van HAK, spreekt van een uitstekend jaar: &;We zitten volledig op de koers die we in 2012 al hebben uitgezet. We groeien met het HAK merk in de Benelux en Duitsland sneller dan de markt. Met peulvruchten was dat in Nederland 13 procent (markt: 8 procent) en Duitsland 15 procent (markt: 11 procent). Ook onze marktaandelen groeiden niet eerder zo hard.&;

Afscheid private label
Hoogenboom zegt dat Hak zelfs boven target presteert. Hak is zich vanaf 2012 volledig gaan richten op het A-merk Hak en nam afscheid van het leveren onder private label. Hoogenboom: &;We zijn er in 2015 voor het eerst weer in geslaagd de categorie conserven te laten groeien. Vanaf dat moment konden we pas echt gaan versnellen, ons gaan richten op innovatie en onze exportactiviteiten uitbouwen. Onze prioriteit is nog steeds het versneld uitbouwen van onze markpositie in een direct bedieningsgebied van 55 miljoen consumenten in Noordwest Europa. De entree in andere EU landen vraagt tijd en gedegen voorbereidingen. Kernvraag blijft hoe we zo effectief mogelijk met de juiste producten de juiste distributie kunnen aanboren. We zijn in verschillende landen vergevorderd met onze eigen onderzoeken en het laatste jaar in gesprek geweest met diverse marktpartijen.&;

Hak spreekt de verwachting uit dat het aandeel export nog voor 2020 meer dan de helft van de jaaromzet zal zijn.

Verder heeft het bedrijf uit Giessen er voor gekozen om de exportstrategie zelfstandig in te blijven zetten de komende jaren. &;We hebben hier de volledige steun van onze aandeelhouder NPM Capital. Eind vorig jaar hebben we met nieuwe langjarige overeenkomsten met internationale distributiepartners een basis gelegd om dat te kunnen bewerkstelligen.&;

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie