Premium

Britse reclamebranche vecht voor behoud van internationale creatieven

Kan de Amsterdamse ‘creative scene’ profiteren van de The Great British Braindrain?

  • Carriere
  • 13 November 2017
  • Gastblog Adformatie

Door: Annelies Valk*

Het Verenigd Koninkrijk: een grote klant die direct geholpen moet worden met een campagne, om zelf campagnes te blijven maken. Op 23 juni 2016 viel het besluit voor een Brexit - een dag wordt gezien als de slechtste reclame voor het Verenigd Koninkrijk ooit.

Campagne: A Great Advert for Britain
De Britse adverteerdersbond en adam&eveDDB zetten alles op alles zodat internationaal creatief talent kan blijven. Het gelegenheidsduo wil voorkomen dat strengere immigratie-regels leiden tot een minder internationale ‘creative workforce'. Daarom beginnen zij een campagne, waarin ze pleiten voor openheid en diversiteit. Creatieven staan centraal.

'Staying open to our foreign colleagues — to their ideas, ingenuity and commitment — enriches us all', is de boodschap. Met als uitsmijter: 'Let’s keep it that way.'

37% van de creatieven is migrant uit EU
Uit cijfers blijkt dat deze campagne broodnodig is. In het Verenigd Koninkrijk werken 328.000 mensen in reclame en marketing, waarvan zo’n 141.000 in de hoofdstad. Nog relevanter is dat van die 141.000 werknemers in Londen 37% migrant is uit de EU.

Onderzoek van LinkedIn wijst uit dat Londen de grootste magneet voor talent is: van elke 10.000 werknemers uit de stad werken er 556 in reclame en marketing. Dat cijfer is in New York 503, 427 in Parijs en 418 in ons lieve Amsterdam.

Reclame als exportproduct
Het Verenigde Koninkrijk verdient veel aan de creatieve industrie. Ten tijde van landelijke inflatie en waardeverlies van de pond groeit de florerende reclamebranche twee keer zo snel als de rest van de economie. Elk jaar verdienen de Britten zo’n 4 miljard pond alleen al aan reclamediensten voor het buitenland. En dat is een cruciale drijver voor de campagne – het helpt tenslotte als je mensen in dienst hebt die het culturele verschil tussen de UK en de buitenlandse klant kunnen duiden.

Met de steeds groter wordende vrees dat Theresa May Brussel zal verlaten zonder deal, wordt de kans op strengere immigratieregels ook steeds groter. EasyJet heeft onlangs al aangegeven het hoofdkantoor naar Wenen te verhuizen – en een aantal banken waaronder Citi verschuift banen naar Dublin.

Amsterdam als nieuwe creatieve hoofdstad
In het geval van geen deal of een slechte deal (voor de creatieve industrie) zou Amsterdam daar prima van kunnen profiteren. Slechts 45 minuten vliegafstand, gerenommeerde bureaus en een multicultureel gezicht met meer dan 180 nationaliteiten. Hoewel ik hoop dat we een goeie deal krijgen (self-preservation) is het voor jullie wellicht een business opportunity.

Het duurt nog even tot het duidelijk is wat de Brexit zal betekenen voor de toekomst van de reclame in de UK. Tot die tijd doen de Britten waar ze altijd al goed in zijn: keep calm & carry on…

Annelies Valk is Global Brand Strategy Manager voor Vodafone Group in Londen.

premium

Registreer en probeer 1 maand gratis

Om dit artikel te kunnen lezen heb je een Premium account nodig. Registreer nu en probeer de eerste maand gratis.

Probeer 1 maand gratis Abonneer direct
Advertentie