Campagne voor veilig internet gelanceerd

De zomerse hitte en de vuurwerkramp te Enschede in het achterliggende weekeinde in aanmerking genomen, vindt Jacqueline Bosselaar van communicatiebureau Winkelman & Van Hessen dat de start van de landelijke bewustwordingscampagne ‘Veilig internet’ van de Safe Internet Foundation op maandag 15 mei succesvol mocht heten. RTL en SBS belden af, maar verder was iedereen er.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De Safe Internet Foundation is een initiatief vanuit de Internet Society Nederland en ontsproot aan het brein van de veelgeplaagde computerfabrikant Jan Baan. De Foundation - een Hollandse stichting met internationale ambities en daarom maar vast foundation genoemd - werd een half jaar geleden gelanceerd om zich vervolgens tot half mei stil te houden. Bosselaar weet dat de tussenliggende tijd gebruikt werd om een breed maatschappelijk draagvlak te creëren. Dat resulteerde in het lidmaatschap van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, het ministerie van Onderwijs & Wetenschap, PriceWaterhouseCoopers, Jantje Beton en de Volendammer speelgoedhandel Bart Smit.

De foundation streeft naar een veilig internetgebruik door ouders en werkgevers te wijzen op de mogelijkheden tot het uitbannen van ongewenst surfen door kinderen en werknemers. De stichting wil verder bescherming bieden tegen frauduleuze betalingen, virussen en misbruik van persoonlijke gegevens. Daartoe startte op 15 mei een drieweekse campagne bestaande uit drie elementen. Te weten: een televisiespot bij de IP-zenders, de website die zich naast business-to-business informatie nu ook richt op consumenteninformatie, en een brochure die bij de Bart Smit speelgoedpaleizen te verkrijgen is.

Bosselaar is zich namens de Foudation bewust van de beperkte mogelijkheden die men feitelijk heeft om de gewraakte misstanden te bestrijden, maar ziet het filosofisch: ‘Vergelijk het internet maar met het verkeer. Je hebt het nodig om ergens te komen en je kunt zo veilig mogelijk rijden, maar ongelukken zijn nu eenmaal niet uit te sluiten.’

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Advertentie