Premium

Cmo komt (te) vaak van buiten

Eigenlijk zou een chief marketing officer uit de eigen geledingen moeten komen, maar de realiteit is anders.

  • Carriere
  • 31 August 2017
  • Redactie Adfo Groep

Tekst: Eduard Voorn

Uit een onderzoek van headhunter Russell Reynolds Associates blijkt dat veel cmo's voortkomen uit het eigen bedrijf. Zij hebben de eerste zes maanden van dit jaar druk gehad met het zoeken naar cmo’s.

Er is sprak van een heuse opvolgingscrisis, stellen de headhunters van dit bedrijf. ‘Wij zien externe werving met procenten omhooggaan. Deze ontwikkeling suggereert dat het plannen van het intern opvolgen van de cmo nog steeds een grote uitdaging is voor de meeste bedrijven. Van degenen die promoveerden naar de hoogste positie, kwam slechts 21 procent uit het eigen bedrijf.’

Valerie van Willigen, marketingbaas Nestlé Nederland heeft het onderzoek ook gelezen. Zij herkent de trends, maar het is volgens haar niet bij Nestlé van toepassing. Haar marketingbaas Patrice Bula in Zwitserland kwam in 1980 ooit als marketingtrainee binnen en is stap voor stap naar boven geklommen. ‘Wij zorgen juist dat marketeers zich kunnen ontwikkelen en doorgroeien. Talentmanagers binnen de organisatie dragen daar zorg voor. Een cmo moet de cultuur en de organisatie van het bedrijf kennen.’

Ben Holewijn, oprichter van Newpeople, bureau voor recruitment, interim management & executive search, krijgt te vaak de vraag om met een nieuwe cmo op de proppen te komen. Hij is vereerd met de opdracht, maar noemt het een slechte ontwikkeling. Hij vindt het jammer dat de ‘eindbaas’ op het terrein van marketing extern moet worden gezocht. Het zijn veelal dure krachten: startprijs 125.000 euro bruto exclusief bonus en andere toeslagen.

Holewijn: ‘Het is voor mij een signaal dat een organisatie te weinig heeft geïnvesteerd in eigen mensen, maar zeker ook in de eigen cultuur en organisatie. Vaak moeten wij een cmo zoeken omdat men heel lang de ogen heeft gesloten voor bijvoorbeeld persoonlijke ontwikkeling van medewerkers, technologische ontwikkelingen of de gedragsverandering bij de consument.’

Lees ook: Geen behoefte meer aan de klassieke marketeer

premium

Registreer en probeer 1 maand gratis

Om dit artikel te kunnen lezen heb je een Premium account nodig. Registreer nu en probeer de eerste maand gratis.

Probeer 1 maand gratis Abonneer direct
Advertentie