Communicatiefuncionaris moet manager worden

Communicatiefuncionarissen moeten zich meer op management toeleggen en het topmanagent moet daarvoor de ruimte bieden. Zo concludeert drs. Zweekhorst in haar proefschrift over de visies op public relations en communicatiemanagement in organisaties.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Deze professionalisering is volgens de promovenda nodig voor het ontwikkelen van het communicatiewerk tot communicatiemanagement. Ook moet het communicatiewerk op topmanagmentniveau worden erkend als een functie met zowel een uitvoerende als een management kant.

In de studie, die voortborduurt op het werk van Betteke van Ruler, besteedt Zweekhorst aandacht aan de gevolgen van deze visies voor de manier waarop communicatiemanagement in de praktijk wordt ingevuld. Het topmanagement ziet communicatiewerk vooral als een operationele functie. De communicatiefunctionaris moet zorgen voor het sociale proces van boodschappen maken en verspreiden, terwijl de top de zorg heeft voor het culturele proces van openbaar maken en openbaar raken. Maar volgens Zweekhorst ontberen veel topmanagers de specifieke kennis om dit adequaat te doen.

werkt als hogeschooldocent interne communicatie bij Fontys Hogeschool Communicatie in Eindhoven. Naam proefschrift voor KU Nijmegen: "Eerder Aâron dan His Masters' Voice. Visies van Topmanagers"

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie