'Consument ervaart gezondheidslabel als bemoeienis'

De consument loopt niet echt warm loopt voor gezondheidslabels op voeding, zo blijkt uit een onderzoek van MarketResponse onder 500 Nederlanders van 18 jaar en ouder.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Nederland telt een groeiend aantal gezondheidslabels, die de consument in één oogopslag moeten informeren over de gezondheidswaarde. Maar volgens het onderzoek MarketResponse hoeft dat niet zo nodig van de consument. De ondervraagde Nederlanders geven aan 'zelf wel te kunnen bepalen wat gezond is' en ervaren de bemoeienis van de fabrikanten als vervelend. De veelheid aan labels en verschillende kreten op verpakkingen maken het bovendien niet overzichtelijk.

Ongeveer de helft van de Nederlanders is op de hoogte van het bestaan van gezondheidslabels op producten. Het meest genoemde label is het 'gezonde keuze klavertje' van Albert Heijn. Daarnaast zien veel respondenten opmerkingen als 'minder vet' op verpakkingen als gezondheidslabel.
Een overgrote meerderheid stelt dat de labels behulpzaam kunnen zijn bij het maken van een gezonde keuze, maar dat er dan één helder label moet komen. Om een gezondheidslabel te verdienen moet het product volgens de ondervraagden minimaal gezond zijn en het label verdienen. Een groot deel van de respondenten geeft aan dat dit aangetoond moet zijn, door bijvoorbeeld een onafhankelijke commissie. Hieruit blijkt volgens de onderzoekers dat het onder de Nederlanders niet algemeen bekend is dat dit al het geval is: een product mag in Nederland niet zomaar een label dragen, zonder dat het product uitgebreid door een onafhankelijke commissie is onderzocht.

Het valt bovendien op dat er geen direct verband bestaat tussen de mate waarin een label betrouwbaar wordt gevonden en de mate waarin de consument bereid is een product met datzelfde label aan te schaffen.

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie