Consument loopt niet warm voor gezondheidslabels

Fabrikanten voorzien hun producten steeds meer van ‘gezondheidslabels’. Maar de consument is nauwelijks enthousiast. Een meerderheid van de Nederlanders geeft aan ‘zelf wel te kunnen bepalen wat gezond is’.en ervaart de bemoeienis van de fabrikanten als vervelend.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De veelheid aan labels en verschillende kreten op verpakkingen maken het bovendien niet overzichtelijk, blijkt uit een onderzoek van MarketResponse onder bijna 500 Nederlanders van 18 jaar en ouder.
Volgens de Nederlanders moet een product minimaal gezond zijn om een label te verdienen, bij voorkeur aangetoond door een onafhankelijke commissie. Ongeveer de helft van de Nederlanders is op de hoogte van het bestaan van gezondheidslabels op producten. Het meest genoemde label is het ‘gezonde keuze‒klavertje’ van Albert Heijn. Daarnaast zien veel respondenten opmerkingen als ‘minder vet’ op verpakkingen als gezondheidslabel.

Een overgrote meerderheid stelt dat de labels behulpzaam kunnen zijn bij het maken van een gezonde keuze, maar dat er dan één helder label moet komen. Om een gezondheidslabel te verdienen moet het product minimaal gezond zijn en het label verdienen. Een groot deel van de respondenten geeft aan dat dit aangetoond moet zijn, door bijvoorbeeld een onafhankelijke commissie.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie