Consumptiegroei met 3,1 % omhoog

Het volume van de binnenlandse consumptieve bestedingen door gezinnen is in het tweede kwartaal 3,1% groter dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar, aldus het CBS vandaag.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dit groeicijfer is lager dan dat in de voorgaande kwartalen, maar nog steeds

relatief hoog. Door de sterke toename in het eerste kwartaal van 2000 ligt

het groeicijfer voor het eerste halfjaar in dezelfde orde van grootte als de

hoge jaargroei over 1999. De geringere volumetoename is voornamelijk het

gevolg van de ontwikkeling bij de duurzame goederen. Het volume van de

bestedingen in het tweede kwartaal is 1,6% groter dan in het tweede kwartaal

van 1999. Dit is het laagste groeicijfer sinds het eerste kwartaal van 1996.

Vooral aan nieuwe auto’s is veel minder uitgegeven dan in het tweede

kwartaal van 1999. Toen lag het niveau wel zeer hoog. Aan voedings- en

genotmiddelen is 1,9% meer besteed. Voor deze categorie is dat een

betrekkelijk hoog stijgingspercentage. Vooral ijs en dranken zijn meer in

trek. Het volume van de consumptie van diensten is 4,0% groter dan in

dezelfde periode vorig jaar. De ontwikkeling van deze bestedingen is vrij

stabiel.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie