De betrouwbaarheid van de IAB cijfers

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het IAB publiceerde de cijfers voor de online advertising bestedingen van het afgelopen kwartaal. Sinds de oprichting heeft het IAB veel werk verzet om online advertising op een hoger niveau te brengen en dat is zeker gelukt. Op las ik vanmorgen de begeleidende reacties van IAB-Nederland directeur Igor Beuker op de berichtgeving.

In het artikel op Emerce maakt hij melding van de bestedingcijfers voor search, die niet officieel zijn, aangezien partijen als Yahoo en Google geen uitspraken doen over lokale marktcijfers. Beuker wil niet kwijt waar hij de cijfers vandaan haalt, maar geeft wel aan dat de cijfers "betrouwbaar zijn en mogelijk zelfs iets te laag ingeschat". Mag je dan spreken over betrouwbare cijfers als het hier gaat om een inschatting?

Paul Aelen van Checkit (en ex-IAB-lid) geeft al direct in een aan dat hij vindt dat het IAB de bestedingscijfers voor search te laag weergeeft. Hij baseert zich ook op bronnen die wederom "betrouwbaar maar onofficieel" zijn. Volgens mij ruimte zat voor een flinke discussie. Of is dit een discussie met wat oud zeer, aangezien Checkit vorig jaar door het IAB geschorst werd als lid?

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie