De interessantste e-shoppers

Leuk, al die cijfers over online verkopen, maar echt interessant wordt het pas als je weet wie wat doet op internet, zodat je doelgericht de meest interessante groep kunt benaderen. InSites Consulting deed onderzoek onder 7240 e-shoppers en ontdekte vier duidelijk verschillende segmenten.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Er wordt al aardig op het web gewinkeld in Nederland; al 46 procent van de internetbezoekers heeft ook wel eens iets gekocht. In het afgelopen jaar werd door e-shoppers totaal 3,3 miljard op internet besteed, waarvan eenderde aan reizen en vakanties. Vier van de vijf transacties werden bij Nederlandse sites gedaan. Maar er blijken duidelijke profielen te bestaan van meer en minder lucratieve webconsumenten.Want veertig procent van de online uitgaven wordt gedaan door de ‘Easy Targets’, die ongeveer eenderde van de e-shoppers vormen. Zij zijn verreweg de meest interessante groep, want ze reageren extreem goed op online marketingtechnieken zoals commerciële e-mail en SMS-berichten. Ze kopen gemiddeld 5,5 producten per jaar online en geven ongeveer 279 gulden per bestelling uit. De ‘Skeptics’ vormen 18 procent van de e-shoppers en verantwoordelijk voor ongeveer 11 procent van het geld uit. Zij hebben de minste ervaring met internet en surfen veel minder intensief dan andere gebruikers. Zij zijn gemiddeld het oudst en er zitten veel vrouwen in deze groep. De ‘Hard to catch’ groep staat wel positief tegenover e-commerce maar is allergisch voor online marketing. Zij laten zelden hun persoonlijke gegevens achter op een website, terwijl de easy targets daar geen problemen mee hebben. Tot slot vormen de ‘Utilitarians’ 15 procent van de e-shoppers en zorgen voor 17 procent van de omzet. Ze surfen en kopen heel doelgericht en stellen geen prijs op ongevraagde e-mail. Hoewel ze een kleinere groep vormen geven ze meer geld uit dan de easy targets: gemiddeld 315 gulden per order.

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie