De strijd om de koppositie in radio is ontbrand

De nummer 1 positie in 2018 gaan tussen Radio 538 en NPO Radio 2. Analyse van Evert Bronkhorst over de nieuwe luistercijfers.

De nieuwe luistercijfers over de periode januari/februari 2018 zijn vanochtend gepubliceerd. Altijd weer een spannende meting omdat het radiolandschap dan weer redelijk ‘normaal’ is, zonder de grote radio-evenementen. Nu is dat dit jaar niet helemaal het geval, de overall stijging van NPO Radio 1 zal zeker een gevolg zijn van de Olympische Winterspelen die uitgebreide coverage kregen op NPO Radio 1 en waar de voor Nederland relevante onderdelen vrijwel uitsluitend overdag plaatsvonden.

Radio 538 versus NPO Radio 2
Als de voortekenen niet bedriegen zal de strijd om de nummer 1 plaats in 2018 gaan tussen Radio 538 en NPO Radio 2. Na de luisterpiek in december voor NPO Radio 2 is altijd de vraag hoeveel luisteraars blijven hangen.

Allereerst even de cijfers van beide zenders van vorig jaar en dit jaar:

Dan volgt de winst-/verliesrekening: wij hebben de zenderaandelen van beide zenders vergeleken en dan met name de groei/daling in de jan/feb cijfers versus de dec/jan cijfers. Oftewel, houdt NPO Radio 2 de incidentele luisteraars naar de Top 2000 beter of minder goed vast:



De absolute cijfers van NPO Radio 2 lagen in december 2017 substantieel hoger dan in het jaar ervoor. Overall is de daling in de jan/feb 2018 meting ook iets minder groot dan een jaar geleden, met name bij 25-54 jaar. Bij 20-34 jaar is de daling wel sterker dan vorig jaar, maar in absolute zin scoort de zender wel 4,5 procent hoger in zenderaandeel. Kortom, de basis voor dit jaar is verder versterkt.

Radio 538 houdt meer dan goed stand en weet ten opzichte van een jaar geleden ook verder te groeien. Kortom, de strijd om de nummer 1 positie zal dit jaar zeker spannend blijven, waarbij Radio 538 nog een voorsprong heeft in de leeftijdsgroepen tot 54 jaar. Op korte termijn zullen andere zenders zich niet in deze strijd kunnen mengen. 

Qmusic weet tij nog niet te keren
Radio10 blijft de groei erin houden, maar levert wel wat in ten opzichte van de vorige meting. De Top 4000 is duidelijk inmiddels ook uitgegroeid tot een fenomeen dat extra luisteraars in de maand december weet te trekken.

Qmusic weet het tij nog niet te keren. Het probleem begint al met de ochtendshow, blijkbaar is het sentiment na de Mattie & Wietze soap nog niet gekeerd. Zat een jaar geleden de ochtendshow qua zenderdeel rond het totale zendergemiddelde, nu scoort deze substantieel lager.

3FM blijft maar dalen, na de rigoureuze ommezwaai in november 2016 is er geen enkele verbetering te zien. De daling zet zich ook nog steeds hard door in hun gedefinieerde core doelgroep 20-34 jaar, ten opzichte van de laatste ‘normale’ meting van oktober/november 2017 daalt men in deze groep meer dan 2 procent en is de daling nog groter dan bij andere leeftijdsgroepen.

Als men daar niet snel ingrijpt en de hele zender opnieuw inricht en herdefinieert, zal de discussie over de FM-frequentie weer snel opkomen.

Evert Bronkhorst, strategy director Vizeum Netherlands

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie