De veranderende rol van managers en directors in het communicatievak

Jouw team moet mee in alle ontwikkelingen binnen het vak, maar wat is jouw eigen ontwikkeling in de rol van manager of director?

De veranderende rol van managers en directors in het communicatievak
SchaalX

Met nieuwe vormen van werken, schaarsere managementposities en veranderende ambities is ook de rol van de communicatiemanager aan verandering onderhevig. Paula Verheul is al 18 jaar actief in executive search en is bij SchaalX leadconsultant voor de executive search tak: SchaalX eXecutive. We interviewen Paula over haar visie op deze veranderende rollen.

1. Welke ontwikkelingen zie jij de laatste jaren in functies op director of managementniveau binnen ons vakgebied?

“Als manager krijg je steeds vaker te maken met zelfsturende teams en agile werken. Dat betekent dat je als manager in veel gevallen een meewerkend voorman bent, waardoor je dicht betrokken blijft bij de vakinhoud. Reputatiemanagement wordt steeds belangrijker voor de organisatie en daarvoor zal de communicatiemanager steeds vaker aansluiten in de boardroom. De eisen die aan deze manager worden gesteld zijn breed. Ik noem het wel eens een spagaatfunctie: men verwacht dat je op strategisch niveau kunt adviseren, een gesprekpartner bent op RvB niveau en tegelijk zorgdraagt voor een excellente uitvoering van het beleid, waarbij de teams die dit beleid uitvoeren steeds kleiner worden. De vraag naar academisch geschoolden met een brede blik is groot en in het geval van de communicatiemanager moet diegene niet alleen geïntegreerd denken over communicatie, maar ook beschikken over business sense.”

2. Iedere bemiddeling op executive search niveau is anders, maar jij doet dit al 18 jaar. Kun je een beeld schetsen van ‘leiders’ en hun eigenschappen die volgens jou goede voorbeelden zijn?

“Een echte leider heeft weinig woorden nodig, straalt rust en vertrouwen uit en kan vanuit die rust veel energie brengen. Natuurlijke autoriteit herken ik op het moment dat ik iemand een hand geef. Deze mensen hebben ook geen moeite met de hierboven geschetste spagaatfunctie, beschikken over veel ervaring met stakeholdermanagement en hebben bovendien een sterke executiekracht. Echte leiders zijn sterk in verbinden en kunnen zich makkelijk omringen met heel sterke specialisten, omdat zij weten hoe ze het beste uit hun team kunnen halen en zich daarbij niet ‘bedreigd’ voelen in hun eigen positie.”

3. Tot slot: niet iedere professional heeft ambitie om door te groeien: sommigen kiezen uiteindelijk juist voor inhoud in plaats van leidinggeven. Hoe kijk jij hier tegenaan?

“Een mooie ontwikkeling vind ik dat, want tenslotte worden de functies aan de top steeds schaarser. In een rol als specialist kun je hele mooie toegevoegde waarde leveren. De senioriteit en ervaring zijn cruciaal in dergelijke rollen, juist vaak in complexe organisaties waar je via inhoud kunt beïnvloeden. In corporate communicatie geldt dat bijvoorbeeld voor public affairs managers, senior woordvoerders en reputatie- en issuemanagers.”

Wil je meer weten over de ontwikkelingen in executive search? Of ben je zelf toe aan een volgende stap? Bekijk dan onze website: www.schaalx.nl/executive-search

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.