De war on talent is nog lang niet gewonnen

Mediabedrijven hebben behoefte aan mensen die allround inzetbaar zijn. Een specialist die ook de taal spreekt van andere disciplines.

War on talent
123rf

Al jaren is het vinden en behouden van talent een kopzorg voor veel ondernemers. De vijver waarin we vissen wordt steeds kleiner; het aantal werkzoekenden neemt af en het aantal vacatures stijgt snel. Daarom is het belangrijk om talenten actief te benaderen en te ‘engagen’. En als het talent eenmaal gevonden is, dan is het werk nog niet af. Het doorontwikkelen en blijven uitdagen is belangrijk om het talent te behouden.

Mediabedrijven hebben behoefte aan mensen die allround inzetbaar zijn. ‘T-shaped professionals’, ‘Hybride talent’ – iemand met een specialisme maar die tegelijkertijd de taal spreekt van andere disciplines. Cameramensen die mee kunnen denken in het hoofd van de regisseur: welk verhaal hij/zij gaat vertellen en welke shots daarvoor nodig zijn. Journalisten die niet alleen een neus hebben voor nieuwswaardige verhalen, maar ook zelf hun item kunnen opnemen en monteren. Of content makers die kunnen inspelen op alle digitale veranderingen die in onze industrie gaande zijn.

Het mooiste is natuurlijk dat young professionals vers van school al zo allround inzetbaar zijn. Misschien hebben ze twee masters afgerond, of tijdens hun studie extra activiteiten ondernomen waardoor ze buiten hun vakgebied vaardigheden hebben opgedaan. Of misschien bood hun opleiding een minor aan waarin ze in interdisciplinaire teams aan opdrachten van bedrijven werkten (goede contacten met opleidingen zijn daarom van belang in het aantrekken van talent). Maar zelfs dan blijft het voor millenials lastig om na hun afstuderen aan de slag te gaan als een schaap met vijf poten. En dat is ook niet gek, een opleiding is maar een start van je carrière.

De deelnemer zelf

Dat betekent dat bedrijven zelf een bijdrage moeten leveren aan de ontwikkeling van jong talent. Steeds meer mediabedrijven organiseren daarom zelf opleidingsprogramma’s of traineeships waarbij ze young professionals relevante kennis en vaardigheden bij brengen. Denk aan de BNNVARA Academy, Endemol’s Next Top Creative of het Technology & Digital Traineeship van RTL.  Voor het bedrijf interessant om jonge trainees kennis te laten maken met jouw DNA, en voor jong talent interessant om zich te blijven ontwikkelen binnen en buiten hun vakgebied.

Helaas is het aanbieden van een traineeprogramma niet voor ieder mediabedrijf weggelegd. Het kost veel tijd en geld om te ontwikkelen en te organiseren, en dat is er vaak niet.

Dan is er nog de mogelijkheid om aan te sluiten op initiatieven zoals het Talent Development Program, TV Academy, en Switch Talent Program waarbij talenten een opleidingsprogramma volgen bij een onafhankelijk platform. Voordeel is dat je dit als bedrijf niet zelf hoeft te ontwikkelen. Bovendien bouwt jouw jonge talent ook zijn/haar eigen netwerk uit. Bijvoorbeeld door de verschillende gastdocenten die in het programma lesgeven, maar ook door de samenwerking met andere deelnemers die bij andere bedrijven werken. En dat is niet alleen interessant voor het bedrijf, maar des te meer voor de deelnemer zelf!

De war on talent is nog zeker niet gewonnen, maar met traineeships en opleidingsprogramma’s hebben we wel een goede hengel in handen om te vissen in de talent vijver en zo felbegeerde talenten voor je te winnen.

 

Marlies van de Meent-Hakvoort is communicatiemanager bij Media Perspectives

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie