Dit zijn de 3 lessen om te slagen in de communicatie

Gouden regel op elk niveau: zorg voor resultaten. De enige manier om de verwachtingen te overtreffen.

De relatieve rust van de zomer- en vakantieperiode maakt het dé tijd voor reflectie. Het is de natuurlijke break in het jaar om even stil te staan. Er is wat meer tijd en ruimte om jezelf vragen te stellen. Over je persoonlijke leven (‘Ben ik gelukkig?’), over je huidige werk (‘Kan ik mezelf optimaal ontwikkelen?’) en over je loopbaan (‘Regeren is vooruitzien, maar welke kant wil ik op?’).

Op het strand, aan het zwembad, in de jungle of op een berg worden elk jaar relaties, banen en carrières geëvalueerd. Afstand nemen geeft vaak mooie vergezichten. Wellicht stel jij jezelf vragen als: ‘Hoe maak ik het verschil?’ en ‘Haal ik wel het beste uit mezelf?’

Drie tips voor een succesvolle loopbaan in het communicatievak:

1. Richt je op prestaties én verwachtingen
Probeer in je werk altijd goed de verwachtingen te managen, voor je ergens aan begint. Trap vooral niet in de valkuil van je eigen enthousiasme.

Ook al ben je nog zo blij en optimistisch over een nieuwe opdracht, project of initiatief: wees realistisch en bescheiden in wat je vooraf belooft. Je organiseert anders je eigen teleurstelling én die van je omgeving. Uiteindelijk werkt het beter om met resultaten de verwachtingen te overtreffen. Tevredenheid is nu eenmaal het verschil tussen verwachting en prestatie, dat is echt een gouden regel op elk niveau in je carrière.

Stuur dus altijd op een mooie prestatie en het leveren van kwaliteit, maar doe allereerst aan verwachtingsmanagement. Anders gezegd: underpromise en overdeliver.

2. If you fail to prepare, you prepare to fail
In het begin van je loopbaan kan het geen kwaad wanneer je je een paar keer echt heel ongemakkelijk voelt, omdat je ter plekke beseft dat je onvoldoende bent voorbereid. Of het nu gaat om een interview dat je hebt onderschat of een presentatie voor een onverwacht kritisch publiek: dat zijn de pittige en waardevolle leermomenten.

Hierdoor zul je er later consequent op gebrand zijn om je altijd goed voor te bereiden, om je echt inhoudelijk in de materie te verdiepen en om je werk serieus goed te plannen.

Onderschat dit niet, want als bestuurders ergens een hekel aan hebben, dan is het aan mensen die inhoudelijk onvoldoende doorgronden waar het over gaat.

Veel mensen hollen altijd maar achter de feiten aan, met drukte als excuus. Maar winnaars hebben geen smoesjes, die hebben een plan.

Dus keer het om en laat je niet gek maken door de waan van de dag of de volle agenda. Je kunt alleen constant kwaliteit leveren door altijd ‘voor de agenda uit’ te werken. Kort en goed: better be safe than sorry.

3. Sta voor positieve impact en energie
Niemand is perfect. Het is absoluut niet nodig om overal heel goed in te zijn. Zeker aan het begin van je loopbaan is het belangrijker is om je eigen mogelijkheden én beperkingen te leren kennen.

Focus daarbij niet te veel op wat je minder goed kunt. Probeer juist je eigen kwaliteiten en talenten verder te ontwikkelen en te blijven groeien.

Ontwikkel daarbij de instelling van een topsporter: elk bereikt doel is het begin van een nieuwe ontwikkeling. Raising the bar is dan het motto.

Dat laatste is echt een kwestie van mentaliteit, van de wil om steeds te blijven leren en steeds beter te worden. Kritiek is een cadeautje.

Vraag anderen uit jezelf regelmatig om feedback, zodat je die kunt gebruiken om te blijven leren.

Vervolgens is het zaak om met al je kwaliteiten en ontwikkeling problemen aan te pakken, initiatief te nemen en anderen te helpen.

Laat daarbij alle beren op de weg aan anderen, richt je vizier op het wenkend perspectief. Denk niet in termen van onmogelijkheden, maar zie wat er wel kan.

Een opgewekte basishouding en positieve energie worden altijd gewaardeerd: zo word je vanzelf de meest gevraagde collega en adviseur.

Met andere woorden: zorg ervoor dat je geen onderdeel bent van het probleem, zorg dat je altijd onderdeel bent van de oplossing.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie