Drie RLVNT outtakes van het Cross Media Congres 2015

Vandaag was het Compagnietheater het toneel voor het Cross Media Congres 2015. Met mooie sprekers als Peter de Mönnink van Sanoma/SBS, Geert Jan van der Snoek van TMG, Joris Merks-Benjaminsen van Google, Jelle Kolleman van Made for Digital en natuurlijk onze eigen Rens Plandsoen. Maar waar ging het vandaag nou over?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De hoofdvraag was duidelijk: hoe zet je als media company succesvol in op cross media? En dan uiteraard met name op online/digital vlak. Antwoorden en adviezen bleven vaak uit, want we houden de gordijnen maar al te graag gesloten. Zeker als ’t even minder gaat. Maar tussen al de mooi verpakte verkooppraatjes zaten aardig wat prikkelende gedachtes over een veranderende markt.
Een kleine selectie:

Leiders, stop met het supporten van je oude producten

Het gaat vandaag veel over de veranderende mediakanalen en producten, en dat is goed. Maar vaak worden de broodnodige interne veranderingen bij innovatie juist over ’t hoofd gezien. Freek Staps, de man van de in-house start-up NRCQ zei het vandaag terecht: leiders, stop nou met het supporten van die oude producten! Support juist de innovators.

Het recept voor échte verandering is namelijk niet mals: je hebt in ieder geval 1/3e nieuwe medewerkers nodig en zeg maar bye bye tegen hiërarchie. Je weet immers toch nog niet hoe die nieuwe club er überhaupt uitziet en geleid moet worden. Jong talent zet je vervolgens op een gelijkwaardige manier aan het werk en je hanteert boven alles een no-jerk policy. Die laatste is simpel: een organisatie zonder klootzakken. Transparant en kritisch met elkaar werken is key, maar lose the nay-sayers. Vervolgens moet je in het spel nog accepteren dat je vaak geen idee hebt waar het allemaal naartoe gaat. Duidelijk toch?
Dus maak dat S.W.A.T. team, drop de conventies en dare to take a risk! Laten we over een paar jaar eens kijken wie de adviezen van Freek ter harte heeft genomen en wie huilend in ‘t hoekje staat.

Vergeet de belangrijkste publisher niet: mensen zelf

Publishers creëren content en kanalen die steeds beter aansluiten bij de behoeftes en wensen van consumenten. Een goede stap naar relevante content! Peter de Mönnink, Sanoma/SBS, laat zien hoe VTWonen met succes een fris en dynamisch cross mediaal platform is geworden, dat allang niet meer alleen om een blaadje draait.
Maar toch kan er meer. Jelle Kolleman van Made For Digital licht een tipje van de sluier op: er wordt namelijk een lading aan content gemaakt door mensen zelf. Bijvoorbeeld al die succesvolle jonge video bloggers. Solo-publishers als Enzo Knol, die zijn dagelijkse leven filmt. En de jongens van Cinemates, die een succesvol videoprogramma helemaal zelf creëren. Zonder groot budget of professionele studio.
Dus publishers: betrek die mensen in je keten. En dan bedoel ik niet opkopen en uitmelken. Help ze daadwerkelijk met het creëren van eigen platformen en business modellen. Leer vervolgens van deze jongens en meiden, die vaak al vanaf hun geboorte digitaal denken en leven.

Faciliteer menselijke interacties

Een leuke nieuwe toevoeging dit jaar zijn de korte start-up pitches van 5 minuten. Het is wel duidelijk dat deze start-ups niet de loodzware bagage van de oude analoge wereld met zich meedragen. Ze denken vrij en zien nieuwe kansen. Twee sprongen er uit, om een simpele reden: ze vervullen een eenvoudige menselijke behoefte. Iets aanbieden wat mensen eigenlijk tóch al willen, zonder dat ze het zelf soms weten.
Zo biedt Helpling thuishulp aan, van particulieren aan particulieren. Ze weten goed dat in deze vaak zwart betaalde markt vertrouwen het belangrijkste is. Precies daar zetten ze dus ook op in met ratings en aanbevelingen. Mocht het dan toch een keer fout gaan? Dan ben je verzekerd. En de arbeidskrachten? Die verdienen uiteindelijk zelfs meer dan nu het geval is.

De tweede opvallende start-up was iLost. Een geniaal simpel concept. Jaarlijks worden in Europa 300.000.000 objecten verloren. Dat kost de organisaties die ze vinden en moeten verwerken bakken met geld. Wat als we die objecten weer gaan verenigen met de losers? Hotels, luchthavens en festivals besparen zo een hoop geld. In ruil daarvoor rekent iLost de organisaties abonnementskosten voor het gebruik van de dienst. Voor de gebruiker is het vervolgens gratis. En als je die mooie Ray Ban bril dan echt kwijt bent? Dan kan iLost met die data je direct opties aanbieden voor een nieuwe. Relevanter kan het bijna niet! Bravo.


 

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.