Premium

Folderaars gaan in hoger beroep tegen uitspraak Ja/Ja-sticker

Invoering opt-in systeem in Amsterdam per 1 januari staat op losse schroeven.

De rechtbank oordeelde vorige week (22 november) dat de Gemeente Amsterdam de Ja/Ja-sticker mag invoeren. Met dit opt-in systeem wijkt Amsterdam af van het landelijk geldende opt-out systeem (de Ja/Nee- en Nee/Nee-stickers). De procederende partijen MailDB (de brancheorganisatie van folderverspreiders), KVGO (drukkers) en Spotta zinspeelden er toen al op dat ze in hoger beroep zouden gaan in deze kwestie.

Die belofte lossen zij nu in. MailDB, KVGO en Spotta vinden dat een juridische basis voor de uitspraak ontbreekt en dat de belangen van de sector 'niet of in ieder geval onvoldoende' zijn betrokken in de besluitvorming. Ook zou de invoering van de Ja/Ja-sticker onzorgvuldig zijn voorbereid. De partners vinden verder de uitspraak van de rechtbank onvoldoende overtuigend gemotiveerd.

Omzet mislopen
De invoering van de Ja/Ja-sticker houdt in dat  huishoudens een sticker op de brievenbus moeten plakken als zij reclamedrukwerk wensen te ontvangen. De vrees is dat slechts een minderheid van de consumenten hiertoe bereid zal zijn, met verlies van inkomsten als gevolg voor de verspreiders en drukkers. Bovendien zouden middenstanders omzet mislopen door het grotendeels wegvallen van een reclamemedium.

De bedoeling was om Ja/Ja-sticker per 1 januari in te voeren. Door het hoger beroep komt die datum op losse schroeven te staan. De rechtmatigheid van de invoering van de sticker staat nu niet vast, stellen de bezwaarmakers. 'Pas na een uitspraak in hoger beroep wordt duidelijk of gemeenten bevoegd zijn om zelfstandig tot invoering van de Ja/Ja-sticker over te gaan en zo ja onder welke voorwaarden.'

Campagne voor Ja/Ja-sticker
Ondertussen gaan partners wel doro met het voorbereiden van de uitrol van het opt-in systeem zoals de gemeente Amsterdam dat voorstaat. Zo lanceerde MailDB onlangs de campagne Zetjebrievenbusopgroen. De campagne is erop gericht om alle Amsterdammers te voorzien van een JA-sticker. Hiermee kunnen zij aangeven dat zij ongeadresseerde folders willen blijven ontvangen.

Verder zijn winkels in Amsterdam voorzien van posters en displays met stapels JA-stickers, terwijl de stickers tevens huis-aan-huis zijn verspreid methet folderpakket.

 

Advertentie
advertisement
premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie