Geen stereotiepe ouderen in media

Op 31 augustus wordt onder de titel 'Age into Focus' in Brussel een toolkit gepresenteerd om televsisiemakers bewust te maken van de consequenties van een verouderende samenleving.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Stereotiepen over ouderen komen aan de orde in een nieuwe interactieve 'toolkit' voor Europese televisiemakers. Onder de titel Age into Focus presenteert een groep omroepen (onder wie de Publieke Omroep en Radio Nederland Training Centrum) en non-gouvernementele organisaties (het Nederlands Platform Ouderen en Europa is projectleider) op dinsdag 31 augustus aanstaande het eerste exemplaar van de 'toolkit' tijdens een bijeenkomst in het Europees Parlement te Brussel.

De 'toolkit' bestaat uit teksten, een dvd en een dvd-rom en wordt uitgegeven in het Engels, Duits en Italiaans. In acht verschillende modules wordt met behulp van videoclips onder meer geïllustreerd hoe stereotiep ouderen door de media soms worden geportretteerd en hoe het beter kan. Hiertoe zijn o.a. beelden uit Nederlandse afleveringen van NOVA, Netwerk en Kruispunt en uit programma's van AT5 opgenomen. Aan oudere programmamakers is om commentaar en tips gevraagd.

Doel van de 'toolkit' is om programmamakers beter bewust te maken van de consequenties van een verouderende samenleving en discussies te stimuleren over een creatieve omgang daarmee in de media.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie