Google Search Plus Your World volgende stap totale overheersing

Een aantal weken geleden kondigde Google een nieuwe update aan genaamd Search Plus Your World. De machtspositie van Google brengt enorme risico’s met zich mee. Search Plus Your World brengt Google nog een stap dichter bij online alleenheerschappij.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het streven naar online dominantie
In het begin van januari is de update doorgevoerd in Google.com en gebruikers die zoeken in het Engels. Google is in 1998 opgericht om de bezoekers kwalitatieve zoekresultaten voor te schotelen. De nieuwe update Search Plus Your World brengt Google weer een stap dichter bij totale online dominantie. Search Plus Your World zorgt ervoor dat de zoekresultaten van internetgebruikers die zijn ingelogd met een Google account worden beïnvloed door de persoonlijke voorkeuren van mensen uit hun eigen Google+ kringen. Google vindt de privacy van zijn gebruikers erg belangrijk. Echter de honger voor alleenheerschappij leidt tot machtsmisbruik. Steeds vakers overtreedt Google haar eigen richtlijnen. Onder het mom van makkelijker delen en vinden van informatie heeft Search Plus Your World zijn intrede gemaakt. Het streven naar online dominantie en commerciële doelstellingen maakt Google blind voor de wensen en bescherming van haar gebruikers. Achter elke implementatie zit een commercieel belang.

Social advertising
Google verdient veel geld aan de betaalde advertenties in Google search. Uit van Techcrunch blijkt dat internetgebruikers meer tijd spenderen op Facebook dan op Google. Langzaam vindt er een verschuiving plaats van Google search naar het zoeken in social media. Voor bedrijven gaat dit niet onopgemerkt. Zij kiezen steeds vaker voor . In Gmail zie je dat de rechterkant vol staat met reclame, dit terwijl je bent ingelogd en verwacht dat je wordt afgeschermd van reclame. Social advertising zal Google geen windeieren leggen. Google ziet de commerciële kansen in social media en benut deze graag onder het eerder genoemde makkelijker delen en sneller vinden van informatie. In Amerika zijn er gevallen bekend dat Google de van Twitter, Facebook en LinkedIn lager in de zoekresultaten plaatst en de Google+ profielen hoog in de zoekresultaten toont. Google misbruikt haar macht op het gebied van search om er zelf meer inkomsten uit te genereren. Google+ zal overspoeld worden reclame.

“Meer mensen in de cloud!”
De strijd stopt niet bij social media. Google probeert ook meer gebruikers de cloud in te duwen. Google+ is geïntegreerd in de diensten van Google in de toolbar. Denk aan Google Images, Google Docs, Google Calendar, etc. Op dit moment zijn de diensten gratis, maar bij meer gebruikers zal Google het vast en zeker overwegen om de diensten tegen een bepaalde prijs aan te bieden. Google is een gigant op het internet. Met meer mensen in de cloud zal de macht verder toenemen. Google beschikt dan over nog meer persoonlijke informatie, die zij zal gebruiken voor commerciële doelstellingen.

Privacyschending
Google vindt de privacy van zijn gebruiker erg belangrijk. Evelyn Kao, Product Manager van Google, licht dit kort toe op het : 'As search becomes an increasingly customized experience, we recognize the growing importance of protecting the personalized search results we deliver. As a result, we’re enhancing our default search experience for signed-in users.’

Toch klopt deze uitspraak van Evelyn Kao niet. Privé informatie op Google+ wordt ook gedeeld met ‘vrienden’ of kennissen waar je jouw foto’s of posts misschien helemaal niet mee wilt delen. Je kan niet bepalen in welke mate je een foto of een website met iemand wilt delen. Alles wordt gedeeld met je netwerk, inclusief privéberichten, (Google Picasa) foto’s of Google+ berichten die je met een beperkte Google+ kring deelt. Er wordt dus totaal geen rekening gehouden met de veiligheid van de individuele gebruiker. Sterker nog, Google gebruikt de individuele informatie om andere Google gebruikers te voorzien van persoonlijke informatie. Het is ironisch dat Google de persoonlijke informatie gebruikt om meer inkomsten te genereren, maar wel even toelicht dat ze het groeiende belang van het beschermen van de persoonlijke zoekresultaten erkent. Zelfs met deze uitspraak komen ze weg. Dit toont aan hoeveel macht Google op dit moment al heeft.

(Not provided) & search engine marketeers
Sinds november 2011 verbergt Google de zoekresultaten van ingelogde Google account gebruikers in Google Analytics. Google schermt deze zoekresultaten af met . Als Google+ in Nederland aan populariteit wint, zal het aantal gebruikers die zijn ingelogd met een Google account steeds verder toenemen. Voor search engine marketeers wordt het moeilijker om gedegen zoekwoordenonderzoek te doen, omdat er relevante keyworddata ontbreekt. Tevens wordt het lastiger om de conversie van zoekwoorden te meten. Dit is een grote aderlating voor de e-commerce. Er ontstaat een vlek in de concrete stuurinformatie. Google is de enige die beschikt over deze informatie. Saillant detail is dat de zoekopdrachten voor Google Adwords, dus de betaalde advertenties, wel zichtbaar blijven in de statistieken van Google Analytics. Google exploiteert de informatie dus voor haar eigen commerciële belangen en dwingt de e-commerce om meer geld te investeren in Adwords. Op dit vlak maakt Google misbruik van haar positie om nog dominanter aanwezig te zijn in de online markt.

De filterbubbel
In februari 2011 sprak Eli Pariser al over het feit dat informatie zodanig wordt gefilterd dat we zelden informatie krijgen die onze vertrouwde opvattingen uitdaagt. Dit noemt hij de . Met Search Plus Your World krijgt de internetgebruiker nog meer informatie uit zijn eigen netwerk. Google bepaalt welke informatie er bovenaan de zoekresultaten wordt getoond. Google bepaalt wat wij gaan lezen. Het verkrijgen van een objectieve blik wordt langzamerhand onmogelijk aangezien de zoekresultaten worden weergegeven op basis van informatie uit jouw eigen kring.

Conclusie
Google is hard op weg om de totale online markt te domineren. Google ziet de groeiende markt van social advertising en gebruikt Google+ om nog meer inkomsten te genereren. De mate waarin Google beschikt over persoonlijke informatie wordt sterk onderschat. Op het gebied van privacy doet Google overkomen alsof het beschermen van de gebruiker en het verschaffen van kwalitatieve zoekresultaten haar primaire drijfveer is, logischerwijs heeft Google kwalitatieve zoekresultaten nodig omdat gebruikers anders een beroep doen op een andere zoekmachine. Toch gebruikt Google privé informatie om de gebruiker te voorzien van persoonlijke zoekresultaten. Google schendt de privacy en maakt misbruik van haar macht door Google+ profielen hoger te tonen in de zoekresultaten. De belangen van de gebruiker zijn ondergeschikt aan de commerciële belangen van Google. Cloud computing is een belangrijke groeimarkt voor Google. De diensten zijn populair, omdat ze gratis zijn. Helaas beschikt Google hierdoor over nog meer persoonlijke informatie. Informatie die Google gebruikt om gebruikers verschillende soorten zoekresultaten te tonen, oftewel de zogenoemde filterbubbel. De macht en online overheersing van Google groeien. De risico’s die dit met zich meeneemt zijn sterk onderschat en drukken een grote stempel op de gebruiker. Ik ben erg benieuwd en lees graag jullie mening in de reacties.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie