Merkactiviste Hanneke Faber maakt pijlsnel carrière binnen Unilever

Faber is aangesteld als president foods & refreshment van Unilever en voert daarmee één van de drie wereldwijde divisies aan.

Hanneke Faber
Unilever

Unilever’s Hanneke Faber stapt van het Europese toneel om de wereldwijde functie van president foods & refreshment te gaan bekleden. De promotie is effectief per 1 mei aanstaande. Daarmee maakt Faber pijlsnel carrière bij het FMCG-concern. Ze kwam per 1 januari 2018 van Ahold Delhaize naar Unilever. Unilever-topman Alan Jope prijst haar om haar sterke prestaties in Europa.

Activiste

Hanneke Faber ontpopte zich in haar eerste Unilever-jaar als voortrekker van brand activism. In een interview met het FD zei ze te geloven dat elk Unilever-merk een hoger doel in het leven moet zoeken. 'Want merken met een missie, dáárin zit de groei.' Het kwam haar op kritiek te staan uit de hoek van het marketingvak. Zo noemde marketingprofessor Mark Ritson het merkactivisme van Faber 'één van de meest stupide dingen die ik ooit heb gezien'.  In een interview in Adformatie zei hij: 'Doen merkactivisten aan prijsbeleid? Onderzoek? Distributie? Als het van een dergelijke bedrijf komt, en ook nog eens van iemand die zo senior is, dan bewijst dat helaas dat mensen bij Unilever - van hoog naar laag - Kool-Aid drinken.’ (‘Drinking the Kool-Aid’ betekent ‘geloven in iets doms of gevaarlijks’, red.)

Ook Adformatie's vaste gastblogger Aart Lensink heeft niet veel op met het betekeniswerk van Faber. Hij voorspelt de consument héél snel moe zal worden van merken die politiek willen bedrijven.

 

Leniger, meer agile

Faber volgt de Indiër Nitin Paranjpe op, die in de nieuwe rol van COO start. Samen met drie andere benoemingen (zie onder), maakt de stoelendans onderdeel uit van een verandering die de organisatie sneller, leniger en meer agile moet maken.

De aanpassingen bouwen voort op de drie vorig jaar neergezette wereldwijde divisies Beauty & Personal Care, Home Care en Foods & Refreshment, welke laatste nu dus geleid gaat worden door Faber. De bedoeling is dat de veranderingen de uitvoering van de Unilever-strategie in al zijn markten verder versterkt.

Benoemingen

  • Nitin Paranjpe, nu president foods & refreshment, wordt per 1 mei aangesteld als chief operating officer. In die nieuwe gecreëerde rol wordt hij verantwoordelijk voor alle operaties in Unilever-markten wereldwijd.
  • Hanneke Faber, nu president Europe, is aangesteld als president foods & refreshment
  • Kees Kruythoff, nu president home care, zet zijn carrière na 27 jaar buiten Unilever voort
  • Peter ter Kulve, nu chief digital officer en EVP South East Asia & Australasia (SEAA), volgt Kruythoff op. De functie die Ter Kulve bekleedde, komt te vervallen
  • Sanjiv Mehta, nu EVP South Asia, wordt gepromoveerd tot president South Asia en krijgt ook een stoel in het Unilever Leadership Executive-team. Het idee daarachter is om over meer expertise over opkomende markten te beschikken

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Eric Shriber
Merkactiviste?
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie