Hartstichting zamelt geld in met Tikkie

Influencers helpen bij het bereik van een jongere doelgroep

Langs de deuren gaan met een collectebus: dat is niet meer besteed aan de jongeren die de Hartstichting wel aan zich wil binden als collectant. Speciaal voor hen is een campagne ontwikkelt met influencers in de hoofdrol. Zij moeten online jongeren overhalen op Facebook een digitale collectebus in te richten. Via een Tikkielink kan vervolgens geld worden opgehaald bij familie, vrienden en kennissen.

Activeren

Vivienne Pickkers is als projectmanager bij bureau 3Sixtyfive verantwoordelijk voor de wervingscampagne. “Om deze nieuwe manier van collecteren te introduceren, is besloten om een wervingscampagne te starten. Zo kan Hartstichting enerzijds nieuwe collectanten werven onder een doelgroep die niet meer zo snel langs de deuren gaat. En daarnaast digitaal collecteren via Tikkie onder de aandacht brengen.”

Om de diverse doelgroepen te bereiken, zijn een viertal influencers geselecteerd die ieder een eigen team formeren. Er zit een sportief type tussen, een jonge moeder, iemand die wat meer lifestyle uitstraalt en eentje die begin twintigers kan bereiken. Het idee is dat zij hun volgers gaan activeren om zich aan te melden als digitale collectant.

Makkelijk overmaken

De focus van de collecteeractie ligt op Hart4Hart, een campagne waarmee geld opgehaald gaat worden voor de aanschaf van AED’s, de kasten met hartmassageapparatuur die in het openbaar kunnen worden opgehangen. Het inzetten binnen 6 minuten van een AED vergroot de kans op overleving bij een hartstilstand.

Volgens Pickkers betekent het digitale collecteren via Facebook en Tikkie overigens niet het einde van de klassieke collectebus, al zal daar wel het een en ander veranderen. Tickkers: “Mensen hebben steeds minder vaak cash in huis. Daarom gaan de collectebussen van de Hartstichting uitgerust worden met een QR-code. Door die te scannen kunnen mensen makkelijk met iDeal geld overmaken.”

Hogere opbrengst

Het voordeel van cashloos geld inzamelen is al eerder bewezen. Onderzoek vanbegin dit jaar wees uit dat de gemiddelde opbrengst van de pingift met 3,75 beduidend hoger was dan die in cash, waarbij slechts 1,50 werd geschonken.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie