Hoe is de werkgelegenheid in de MARCOM?

In vrijwel elke organisatie draait het om marketing en communicatie, kortweg MARCOM genoemd.

Mensen die werkzaam zijn in deze functie zorgen ervoor dat de boodschap van de betreffende organisatie wordt overgebracht. Je vindt MARCOM-medewerkers dan ook vrijwel overal en er is altijd een gebrek aan. Heb je een opleiding in deze richting gevolgd, dan liggen de banen letterlijk voor het oprapen!

Marketing versus verkoop

Vaak wordt gedacht dat een marketingmedewerker hetzelfde is als een verkoper. Het tegendeel is echter waar. Hoewel deze twee functies veel raakvlakken hebben, onderscheiden ze zich in belangrijke mate van elkaar. Simpel gezegd: een marketingmedewerker zorgt ervoor dat mensen op de hoogte zijn van het bestaan van een bepaald product. Een verkoopmedewerker zorgt ervoor dat mensen dat product ook daadwerkelijk kopen. Je zou wel kunnen stellen dat de marketingmedewerker het pad voor de verkoopmedewerker alvast plaveit.

Mogelijkheden

Voor de meeste mensen is een baan dicht bij huis het meest ideaal. De reistijd beperken tot een minimum wil immers zeggen dat er meer vrijetijd overblijft. In de regel gaat men dus op zoek naar vacatures in de buurt die aansluiten bij het gewenste profiel. Het mooie van MARCOM is dat vrijwel geen enkele organisatie zonder kan. Het zal dus in de regel niet heel moeilijk zijn om een geschikte baan te vinden in je eigen woonomgeving. Natuurlijk maakt daarbij de aard van het betreffende product wel het verschil.

Zoeken in je regio

Wanneer je voor jezelf helder hebt wat je precies wilt gaan doen, is het vervolgens slechts een kwestie van zoeken naar een baan die aansluit bij jouw wensen. Je kunt simpelweg je eigen woonplaats intikken op Werkzoeken.nl om een overzicht van de beschikbare vacatures te krijgen. Het mooie is echter dat je ook gericht op bedrijfsnaam of beroepsgroep kunt zoeken. Op die manier kun je snel tot het gewenste resultaat komen.

Netwerk

Door TNS-NIPO is onderzoek gedaan naar de wensen van mensen die als MARCOM-specialist werken. Een belangrijke kernwaarde voor deze mensen is dat ze invloed willen uitoefenen op de maatschappij. Ook hechten ze vaak veel belang bij het kunnen creëren van een groot eigen netwerk. Daarnaast geldt voor MARCOM-specialisten dat ze een belangrijke spilfunctie hebben binnen de organisatie waarvoor ze werken. Het is immers hun taak om de beoogde doelgroep te bereiken, de naamsbekendheid onder die doelgroep verder te vergroten en uiteindelijk de omzet te laten stijgen.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.