Premium

'Ik hecht meer waarde aan ervaringen dan aan bezittingen'

Vertel me wat je koopt en ik zeg wie je bent. In de rubriek Money Matters een vakgenoot over aan-, mis-, faam- en schaamkopen.

Ewa Skotnicki
Foto: Tim Stet

Het koopgedrag van Ewa Skotnicki, head of brand bij Fairphone.

Wat is je mooiste aankoop ooit?

‘Ik hecht in toenemende mate meer waarde aan ervaringen dan aan bezittingen, dus ik denk als eerste aan de reizen die we hebben gemaakt. Vroeger samen met mijn man en inmiddels met mijn gezin. De laatste, afgelopen zomer, was naar het westen van de VS, om het einde van de middelbare-schoolperiode van mijn oudste te vieren. Ik geniet enorm van de tijd samen met het gezin tijdens zo’n reis. Vliegschaamte speelt absoluut een rol. Gelukkig is er dichtbij ook nog genoeg moois te zien.’

Aan welke producten geef je te veel geld uit?

‘Goed eten vind ik belangrijk. Dus brood van de bakker en kaas van de kaasboer. Kijken naar afleveringen van ‘De Keuringsdienst van Waarde’ heeft absoluut impact op ons gehad. Na het zien van een aflevering over hoe supermarktketens de broden donker kleuren was ik om.’ 

Welk merk brengt je van A naar B?

‘Het OV. Bij voorkeur de trein. De ochtendspits is niet mijn favoriete moment van de dag, maar zelfs dat overleef je prima met een koptelefoon, beker cappuccino en een krant.’

Om welke aankoop lach je je vrienden (stiekem) uit?

‘Dure, benzineslurpende auto’s. Komt ook omdat ik niets met auto’s heb. Behalve wellicht van die mooie oldtimers, die vind ik echt wel fraai.’ 

Ben je een impulsaankoper, twijfelaar of uitzoeker?

‘Een uitzoeker. Zeker als het om de wat grotere aankopen gaat. Dan vergelijk ik reviews en kijk ik naar dingen als energiezuinigheid, duurzaamheid en gebruiksgemak. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik het proces vaak opstart en mijn man zich er echt volledig in verdiept.’ 

Koop je luiheid af?

‘Het schoonmaken van ons huis hebben we uitbesteed en iedere week ben ik weer erg blij als ik thuiskom in een blinkend, schoon huis. Heerlijk. De keren dat we eten bestellen, kunnen we echt op één hand tellen, tot grote teleurstelling van de pubers. Grote favoriet is dan wel de vegetarische Chinees bij ons in de buurt, met als specialiteit zijn Pekingeend. Je weet de eerste keer niet wat je ziet.’

Van welke aankoop krijg je nog pijn in de buik?

‘In het tweede seizoen dat ik skiede op mijn nieuwe ski’s werd één ski – dus niet alle twee - bij een berghut gestolen. Ik kan me niet voorstellen dat de dief erg veel aan die ene ski heeft gehad. Zo stom.’

Met welk merk wil je niet gezien worden?

‘Alle merken die produceren onder mens- en planeetonterende omstandigheden. Helaas is dat altijd lastig te zien als consument en moet je je dus aardig verdiepen voordat je dat soort informatie boven water krijgt. Ook mij ontbreekt het aan tijd om dat voor alle aankopen te doen. Ik ben wat dat betreft ook een praktische idealist en vertrouw op certificeringen die er voor verschillende producten zijn. Maar een merk als Primark, daar wil ik niet graag mee geassocieerd worden.’

Je hebt de jackpot gewonnen. Wat koop je als eerste?

‘Een feest in een bruine kroeg om het te vieren met familie en vrienden. Uiteraard met karaoke.’ 

Beeld:Tim Stet

Advertentie
advertisement
premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie