Lara Ankersmit verlaat FD en gaat communicatie CBS leiden

Ze volgt Mike Ackermans op, die een journalistieke aanpak van communicatie introduceerde bij het statistiekbureau.

Lara Ankersmit
© Bastiaan Heus (i.o.v. het FD)

Lara Ankersmit (52 jaar) wordt de nieuwe hoofddirecteur Communicatie en Nieuws bij het CBS. Zij volgt er Mike Ackermans op die eerder dit jaar als directeur-bestuurder naar Stichting Omroep Zeeland vertrok. Ankersmit wordt ook lid van directieberaad van het CBS. Ze begint op 1 december.

Ankersmit werkte de afgelopen 3,5 jaar bij het Financieele Dagblad als adjunct-hoofdredacteur digitaal & podcast en ‘head of digital product’. Ze heeft ruime ervaring op het raakvlak redactie, innovatie en data.  Eerder was ze 8 jaar werkzaam bij de NOS, en daarvoor als uitgever bij Telegraaf Digitaal.

Bij het CBS krijgt ze een centrale positie in een semi-journalistieke omgeving. De communicatie van het statistiekbureau is op redactionele leest geschoeid. Centraal erin staat een perscentrum annex newsroom met een redactieteam van tussen de 15 en 20 mensen. Deze berichten dagelijks over de informatie die het CBS verzamelt. Er is daarvoor een eigen tv-studio waar filmpjes kunnen worden opgenomen en live-verbindingen met televisiezenders mogelijk zijn.

Lees ook: CBS verdubbelt PR-impact met z'n newsroom voor 60 duizend verhalen
 

Zelf noemt Ankersmit het ‘een mooie opgave’ om te zorgen dat CBS-data, statistieken en informatie voor een breed publiek via verschillende kanalen beschikbaar zijn. ‘Betrouwbare en onafhankelijke informatie is en blijft immers belangrijk’.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie