Lois van der Laan gaat communicatie bij Google Nederland leiden

Ze gaf hiervoor leiding aan corporate communicatie wereldwijd bij Uber.

Lois van der Laan

Lois van der Laan is aangesteld als Head of Communications voor Google Nederland. Ze gaat zich in die functie voornamelijk bezighouden met corporate communicatie van Google;  de rest van het team zich blijft focussen op YouTube, hardware, consumentencommunicatie en -pr  en zakelijke communicatie.

Deze functie van Van der Laan is nieuw, voorheen rapporteerde het team in Nederland direct aan de directeur- communicatie van Noord-Europa. Dat was tot een jaar geleden aan Mark Jansen, die in maart 2021 overstapte naar technologiebedrijf Stripe.

Advertentie
advertisement

Tech-loopbaan

Van der Laan heeft de nodige ervaring in de tech-sector. Ze werkte vanaf 2014 tot 2016 voor Twitter en had daar verantwoordelijkheid over de communicatie in de Benelux.

Daarna stapte ze over naar Uber waar ze direct een groot aantal issues voor haar kiezen kreeg.  Van onaangepast gedrag van topman en oprichter, berichten over de vrouwonvriendelijke intimiderende cultuur, tot een aaneenschakeling van juridische gevechten met tal van Europese hoofdsteden. Haar prioriteiten, zo vertelde ze in een interview met Adformatie, was uit te leggen dat Uber veranderde en daar transparant in te zijn.

Bij Uber breidde het geografisch gebied waarvoor Lois van der Laan verantwoordelijk was zich in de loop der jaren uit. Van Noord-Europa en de EU naar de Emea-regio en uiteindelijk mondiaal als global-communications-lead.

Vakgenoten zullen haar overigens misschien kennen als Marloes van der Laan, twee jaar geleden veranderde ze deze definitief in Lois van der Laan.

Geluk

Van der Laan zegt ‘ongelooflijk veel geluk’ te hebben gehad dat ze een ‘kleine rol’ – hier doet ze zichzelf wat mee tekort – heeft kunnen spelen in de groei van twee missiegedreven technologiebedrijven.

November vorig jaar kwam het besluit te stoppen bij Uber en terug te keren vanuit San Fransisco naar Nederland, waar ze nu voor Google Nederland de corpcomms naar een hoger plan kan trekken.Ze zegt'erg enthousiast' te zijn 'om deze kans opnieuw te krijgen en met zulke getalenteerde en inspirerende mensen te werken'.

Advertentie