De move van Marnix Geus: vaarwel PR-bureau, welkom vluchteling

Medeoprichter Het PR Bureau zalfde de ‘brandblaren op zijn ziel’ en stort zich nu op The Present Movement.

Marnix Geus
TPM

Marnix Geus (44) stapte ruim twee jaar geleden uit Het PR Bureau, dat hij samen met Jacqueline Bosselaar oprichtte. De carrière van de ‘golden boy van de bureauwereld’, zoals Communicatie Magazine hem destijds omschreef, verliep zo snel dat hij er ‘brandblaren op z’n ziel’ van kreeg. Hij wilde af van de dagelijkse stress van het runnen van een bureau, vertelde hij toentertijd.

Het was tijd voor contemplatie. Geus verkocht zijn aandelen in Het PR Bureau, schreef een boek MensenHandel over de wijze waarop we met werk omgaan en zouden moeten gaan, en stortte zich op het goede doel. Hij richtte The Present Movement op, die ondernemers samenbrengt met initiatieven en projecten die het leven van vluchtelingen verbeteren.

Geen directe hulp, maar een bemiddelende rol. Geus: ‘Toen we een beetje research gingen doen in 2017, kwamen we er al heel snel achter dat er honderden prachtige initiatieven zijn die heel mooi werk doen. Daar lag al een bak aan ervaring. We dachten: wie zijn wij om daar weer iets naast te gaan zetten? We zagen juist een kans om ze te verbinden met ondernemers uit het mkb. Veel ondernemers zijn op zoek naar zingeving maar weten vaak niet zo goed waar ze moeten beginnen. Daar kunnen wij hen inmiddels – steeds beter – bij helpen.’

Bovendien zijn volgens Geus de wereld van het zakendoen en de ngo’s nog veel te veel gescheiden. ‘Er bestaan allerlei vooroordelen over en weer, van zakkenvullers en geitenwollensokkendragers. Maar ook sociale initiatieven vergen veel ondernemerschap. Probeer maar eens een merk te bouwen zonder middelen. Of een team te motiveren zonder salarissen.’

Advertentie
advertisement
Wat is de reden dat je juist voor hulp aan vluchtelingen hebt gekozen? Er zijn legio goede doelen te bedenken.
MG:

‘Dat zal iets te maken hebben met mijn vrijheidsdrang en het besef dat ik alle vrijheid van de wereld heb. Maar het lag ook gewoon voor de hand. Samen met de klimaatcrisis is dit de grootste crisis van deze tijd. Ik denk dat iedereen geraakt werd door de enorme hoeveelheid mensen die in 2015 en 2016 op zoek waren naar veiligheid. Het was hartverscheurend om hele families in bootjes levensgevaarlijke overtochten te zien maken. Ik betrapte mezelf op een gevoel van machteloosheid, deze crisis is zo complex en politiek. Het leek alsof we niks kunnen bijdragen. Maar het omgekeerde is waar: iedereen heeft wat te geven en als je niks meer hebt is alles een cadeau.’

Jullie zijn nu twee jaar bezig. Wat is er bereikt?
MG:

We hebben vorige week onze tiende meet up gehouden in Amsterdam, inmiddels zijn meer dan 70 ‘present movers’ aangesloten. Het begint echt een beweging te worden en trekt heel mooie en bijzondere mensen aan. In het najaar starten we ook in Utrecht en onze ambitie is om verder uit te rollen, ook internationaal.’

Wat heeft dit in bedragen opgeleverd?
MG:

‘We hebben een kwart miljoen aan ‘waarde’ gegenereerd met onze projecten. Variërend van het duurzame kledingmerk Kings of Indigo dat jeans doneerde aan een vluchtelingenkamp tot headhunter The Executive Network dat vijf statushouders gratis liet deelnemen aan een tweedaags seminar voor toptalent. We kijken altijd naar de core business van een ondernemer en zoeken daar een mooi initiatief bij. Ons uitgangspunt is minimaal één miljoen te genereren. Maar de echte waarde zit ‘m natuurlijk niet in eurootjes. Die gaat over Amir die zich eindelijk gezien voelt of over Ramy die de kans krijgt een nieuw netwerk op te bouwen en daarmee een nieuw leven.’

Welk project gaat je erg aan het hart?
MG:

‘Happy Caravan. De oprichter, Alaeddin Janid - Alaa voor intimi - is een Syriër met een aangrijpend vluchtverhaal. Hij zet zich met enorme toewijding in voor kinderen die vast zitten in kampen op het Griekse vasteland. Hij start schooltjes naast vluchtelingenkampen en geeft ze onderwijs en heel veel plezier. Wij werken sinds 2018 met Alaa samen en hebben hem daar al een paar keer opgezocht. Hij is een vriend geworden en een enorme inspiratiebron om niet te miepen over je eigen probleempjes.’

Het opzetten van zo’n organisatie is een flinke klus. Wat vond je het moeilijkste?
MG:

‘Haha, ja, dat kan je wel zeggen. Het is net ondernemen: op je plaat gaan, weer opstaan, weer op je plaat gaan en nog eens opstaan. We zitten nog middenin de opbouw, een fase waar ik erg van houd. Je voelt de kansen en de energie. Maar we werken vaak ook gewoon op heel kleine schaal, dáár gebeurt het ook echt: op individueel niveau. Er zijn ook weken dat ik de kracht van een betaald team om me heen mis, zoals ik dat wel bij Het PR Bureau had, maar meestal staat er dan weer onverwacht iemand anders op of gebeurt er iets dat een enorme boost geeft.’

Welke steun zou je uit de marketing-, media- en communicatiehoek nog kunnen gebruiken?
MG:

'Heb je even?! Laat ik er één behoefte uitlichten: we zouden enorm gebaat zijn bij een reclamebureau dat The Present Movement wil omarmen en ons helpt met het communiceren van onze nieuwe propositie. Zo kunnen we nog meer de partij zijn die ondernemers helpt met de invulling van hun mvo-beleid, die ze ondersteunt om een bijdrage te leveren in deze humanitaire crisis.’

Impressie van Jona Rhebok van de meet ups van The Present Movement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie