Mastering Digital: dat magische lege canvas

Ontwerper Jouke Zult volgt het nieuwe masterprogramma Digital Design en blogt over zijn ervaringen.

De promovideo van de master liet geen twijfel: 'We need people leading The Change'. En recenter, Adformatie #44 over 'The Creative of the Future'. Welke verandering dat is, en wat voor rol ik in die toekomst wil vervullen, ben ik dit jaar volop aan het uitzoeken. En dan begin je zoals bij de meeste ontwerpuitdagingen, met een leeg canvas. Of in ons geval: een studio waarvan de muren bedekt zijn met whiteboardfolie. Hé, mag ik die marker even?

Het begin van een schooljaar. Een eerste ontmoeting. Een blanco schetsblok dat jou vol verwachting aanstaart. Zo'n leeg canvas heeft iets magisch. Het gevoel dat je elke kant nog op kunt, alles nog mogelijk is. En de toekomst volledig afhangt van jouw volgende actie. Wat zal ik tekenen? Wat ga ik zeggen? Hoe zal ik het kaderen? Welke tools gebruik ik?

 

'This is the construct. It's our loading program. We can load anything, from clothing, to equipment, weapons, training simulations. Anything we need' – Morpheus (The Matrix, Warner Brothers, 1999) 

 

Great, power!
Een machtiger gevoel bestaat eigenlijk niet. Lekker zwelgen in potentieel succes, creativiteit, en vooral: invloed. 'Ik ben mij er eentje', denk je dan, zelfgenoegzaam. En precies daar zit hem de crux bij het maken van ontwerpkeuzes. Want jij bent er, letterlijk, maar eentje. 

Dus de vraag is nu: hoe ga jij die veronderstelde macht gebruiken? Als een dictator? Of met oog voor de mensen die jou in deze mooie positie geholpen hebben? Sterker nog, ga je je scheppingskracht aanwenden om levens beter te maken, of is jouw product straks stiekem onderdeel van een groter probleem?

'You take the blue pill, the story ends. You wake up in your bed and believe whatever you want to believe. You take the red pill, you stay in Wonderland, and I show you how deep the rabbit hole goes.' – Morpheus


 

Great, responsibility!
Waarom ik hier The Matrix quote? Mijn punt is dat je altijd een keuze, en dus een verantwoordelijkheid hebt. Het is een thema dat binnen de Master Digital Design uitgebreid de revu passeert. Waarom doe je wat je doet? Wat voor invloed heeft het op anderen? Naast het vak Design Ethics zijn bijzondere gastsprekers als Daniel Latorre (digital placemaking) en Mary Flanagan (critical play/values in design) daar lichtende voorbeelden van.

Boodschap: doordring jezelf van de normen en waarden die een rol spelen binnen de context van het probleem. En dat kan alleen door de mensen om wie het gaat deelgenoot te maken van je ontwerpproces.

Tabula inscripta
Het lege canvas waar we mee beginnen is dan ook nooit zo leeg als die lijkt. Want of het nu de eindgebruiker is, je collega, of opdrachtgever, achter ieder mens gaat een bijzonder verhaal schuil. En dan doet een informeel gesprek in een natuurlijker setting vaak wonderen. We noemen het niet voor niets ont-moeten, toch?

En dat brengt mij op de 23 toffe medestudenten met wie ik de studio deel. Wil je ze leren kennen? Begin dit jaar presenteerden we ons (twee minuten per persoon) bij de opening van de Master.


 

Als een van 24 designers maakt Jouke Zult deel uit van het eerste jaar van het nieuwe masterprogramma Digital Design aan de Hogeschool van Amsterdam. Als inside reporter blogt hij maandelijks over zijn ervaringen.

Beeld: Rutger Prins

Advertentie

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie