Premium

Menno Schipper en Nils Taildeman verlaten Havas Lemz: ‘Dit jasje past ons niet’

Creatief duo gaat ‘even lekker freelancen’, maar blijft samen.

Menno Schipper en Nils Taildeman
DDB

Menno Schipper en Nils Taildeman verlaten Havas Lemz. De creative directors maakten dit in een persbericht bekend. Schipper stelt in een toelichting aan Adformatie dat de aansluiting met de cultuur van Havas Lemz ontbrak: ‘We zijn erachter gekomen dat dit jasje ons niet past.’

'Niet onze cultuur'

Schipper en Taildeman stapten ruim drie jaar geleden over van DDB & Tribal Amsterdam naar toen nog Havas Boondoggle. Schipper: ‘Daar hebben we een goede tijd gehad, met veel energie en prima werk.’

Maar het bureau ging een jaar later, na de overname van Lemz, op in Havas Lemz. Schipper: ‘Dat was superinteressant, maar we kwamen er na verloop van tijd achter dat dit toch niet onze cultuur is. Dan moet je uiteindelijk de conclusie trekken dat je iets anders moet gaan doen.’

Freelancen de toekomst?

Voorlopig gaan beiden ‘lekker even freelancen’. Ze hebben zich aangesloten bij het collectief Those who can. In het achterhoofd speelt wel de gedachte om weer een eigen bureau te beginnen, zegt Schipper desgevraagd.

‘Maar hoe precies, dat weten we niet. De bureauwereld is ook erg aan het veranderen. We laten het eerst even allemaal los en richten ons op het freelancen. Misschien is dat wel de toekomst voor creatieven als wij.’

Vertrek intern opvangen

Willem van der Schoot, ceo van Lemz, zegt dat het vertrek van het duo intern kan worden opgevangen. ‘Na de fusie hebben we ingezet op behoud van kwaliteit. Dat was nodig, maar betekent dat we goed in de seniors zitten. Het vertrek van Schipper en Taildeman, met wie ik goed heb samengewerkt, kunnen we zelf oplossen.’

Schipper en Taildeman werken al erg lang samen. Vijftien jaar geleden kwam het in dienst van McCann-Erickson Advertising. Het werd destijds in Adformatie omschreven als ‘4,01 meter creatie’; Schipper is 2,04 meter, Taildeman 1,97.  

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie