Premium

Merken-Estafette: Benjamin van der Kloet is groot fan van Rituals

Iedereen heeft wel een favoriet merk. Wat zijn de favoriete merken van het vak?

  • Carriere
  • 5 April 2016
  • Roderick Mirande

In de tweewekelijkse rubriek Merken-Estafette, vertellen brand managers en marketing managers wat hun favoriete merk is. Daarmee geven ze het stokje door aan de marketing manager van dat bewuste merk. Er zijn maar twee voorwaarden. Het merk moet in Nederland verkrijgbaar zijn en het mag niet eerder in de Merken-Estafette genoemd zijn. In de vorige aflevering was het woord aan Amadea Boneschansker, communications manager bij Lush Fresh Handmade Cosmetics. Zij gaf het stokje door aan Benjamin van der Kloet (foto), marketing manager bij .

Waarom is het eigenlijk zo cool om voor Innocent te mogen werken?
‘Omdat Innocent een uniek bedrijf is. Het bedrijf draait op een verzameling mensen die allen geselecteerd zijn op de vijf waarden natuurlijk, ondernemend, verantwoordelijk, commercieel en genereus. Zij zoeken continu een andere benadering op bedrijfsvoering dan de gemiddelde ander: persoonlijk, verantwoord, enganging en plezierig. Kortom, er wordt heel veel plezier gemaakt en heel goed op gelet dat we alles op een verantwoordelijke manier doen.

We hebben dan ook als motto dat we met onze drinkers praten zoals we met dat met onze vrienden doen, maar dan zonder de scheldwoorden. Dit merk en proef je als consument.

Voor mij als marketing manager is het een openbaring. We hebben geen geheimen en geen keurslijf. Enkel passie, plezier en heel veel hart.’

Wat is je favoriete brand?
‘Rituals.’

Kan je omschrijven waarom je dat merk als consument zo waardeert?
‘Rituals is voor mij schoolboek marketingpositionering: relevantie, trend en uitvoering heb ik zelden zo naadloos verweven zien worden. Ik vind de producten begeerlijk in verpakking, geur en kwaliteit, de winkels en shop-in-shop-meubels schitterend ontworpen en van goede maak. En ik zie door de prijs-kwaliteit verhouding dat alle lagen van de bevolking zich er door aangesproken voelen.’

Kan je vertellen wat je als vakman bewondert in de manier waarop het merk wordt gepositioneerd?
‘Het kwam op in de tijd dat heel Nederland Boeddha beeldjes op de schouw had staan (Azië-trend), er een verhoogde aandacht ontstond voor je “ik”. Iphone, Ipod etc, het gaat om jóuw rituelen, jóuw voorkeuren). Het was nog niemand gelukt wellness-artikelen als giftbrand te claimen, terwijl een relevant cadeau vinden tijdens de kerst toch een zoektocht blijft. Dat werd ook nog eens uitgevoerd met een winkelbeleving die in alles uitstraalde dat daar niet op was bespaard en er heel, heel goed over was nagedacht. Daardoor heeft het merk nooit dure massamediale campagnes nodig gehad. Aanwezigheid was genoeg om te overtuigen dat je het nodig hebt en dat het goed is.’

Als je één dag op de stoel van de verantwoordelijke brandmanager c.q. marketingmanager van dat merk zou mogen zitten, wat zou je dan doen?
‘De mannenlijn compleet onder handen nemen. Ik heb me wel eens laten vertellen dat er vooral vrouwen zitten in het management van Rituals. Dat zie ik enigszins terug in de mannenlijn.

Gelukkig is de collectie met een draak erop reeds verdwenen, maar de Samurai-lijn is voor mij nog steeds te veel als een gemiddelde spierballen-sportmerk neergezet. Hier ligt een mooie uitdaging voor het merk om zich te richten op de wat modernere man. Verfijnd, bewust en toch mannelijk.’

De eerste drie afleveringen in de nieuwe rubriek Merken-Estafette leest u hier:

Advertentie
premium

Registreer en probeer 1 maand gratis

Om dit artikel te kunnen lezen heb je een Premium account nodig. Registreer nu en probeer de eerste maand gratis.

Probeer 1 maand gratis Abonneer direct

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie